۴۵۰۴
۰
شعر معاصر دری

شعر معاصر دری

پدیدآور: پوهاند شجاع‌الدین خراسانی ناشر: امیریتاریخ چاپ: ۱۳۹۱ (چاپ دوم)مکان چاپ: کابلتیراژ: ۱۰۰۰تعداد صفحات: ۲۲۸

خلاصه

در این پژوهش تحلیل‌های نگارنده دربارۀ نحوۀ آفرینش شعر و چگونگی اشعار شاعران، تیوریک، عینی و مدلل است و اشعار شاعران بر اساس ارزش‌های موضوعی، ساختاری و زیبایی‌شناختی آنها گزیده شده‌اند.

معرفی کتاب

شعر پارسی دری در درازی سده‌ها بر بسیط یک جغرافیای پهناور فرهنگی، با ابهت بی‌بدیل حضور و تأثیرگذاری مشخص و ملموس داشته است. وقتی این اشعار از سپیده‌دم پیدایی تا روزگار ما ارزیابی و تفحص شود، معلوم می‌شود که این حلۀ ظریف با چه هنرمندی بافته شده و از چه شکوهی برخوردار است. چه کسی می‌تواند از اعجاز شعر رودکی، سنایی، عطار، مولوی، سعدی، حافظ، جامی، بیدل و هزاران شاعر دیگر پارسی‌گوی انکار کند، به یقین هیچ کس؛ پس شعر پارسی دری چنان میراث پرارج فرهنگی است که به آن مباهات می‌کنیم. بنابراین شناخت و معرفی این شعر وظیفۀ عرصۀ ادبیات است. پژوهش در باب شعر فارسی دری با تحلیل‌های تازه از دو‌ سه دهه به اینسو توجه حلقات ادبی را به خود معطوف داشته و در همین زمینه آثاری با شیوه‌های مختلف و ارزش‌های متفاوت به نگارش درآمده است. این کار بر تحلیل‌های استوار و متقن اتکا دارد. نویسنده پس از آوردن سلسله گفتنی‌های مقدماتی دربارۀ ضرورت پرداختن به شعر معاصر پارسی و تبیین ماهیت شعر، پیدایی شعر آزاد نیمایی در غرب دری و در شرق پارسی و از اینگونه موضوعات مرتبط با هوا و فضای تحقیق ساحۀ مورد نظر به تحلیل اشعار بعضی از شاعران و به ارائۀ نمونه‌های فراوانی از اشعار شاعران متعدد زبان فارسی دری از افغانستان، ایران و تاجیکستان در یک بافت تکمیلی پرداخته است. این شاعران البته جریان شعر معاصر فارسی دری را به همراه شاعران دیگر که تعدادشان به صدها می‌رسد نیرومند می‌سازند.

در این پژوهش تحلیل‌های نگارنده دربارۀ نحوۀ آفرینش شعر و چگونگی اشعار شاعران، تیوریک، عینی و مدلل است و اشعار شاعران بر اساس ارزش‌های موضوعی، ساختاری و زیبایی‌شناختی آنها گزیده شده‌اند. در تحلیل‌ها ارزشمندی اشعار و چگونگی ساختار آنها با استعانت از تئوری‌های نوین ادبی جهانی مشخص شده است.

فهرست مطالب این کتاب در چهار باب بدین‌ترتیب است:

شعر، شعر نیمایی و ویژگی‌های آن؛ سیری در تحول شعر آزاد دری؛ انشعاب نخستین و الزام هنری شعر آزاد؛ دفتر شعر.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه

معماری شعر معاصر با نگاهی به اشعار نیما، ا.بامداد و نمایندگان جریان‌های شعری پس از نیما

معماری شعر معاصر با نگاهی به اشعار نیما، ا.بامداد و نمایندگان جریان‌های شعری پس از نیما

مجید بالدران

هدف اصلی این کتاب بررسی این نکته است که آیا شاعران نوپرداز شعر معاصر به «اقتصاد کلمه» و «اقتضای کلمه