۲۲۱۷
۰
شعر و آینه: تئوری شعر و مکاتب شعری

شعر و آینه: تئوری شعر و مکاتب شعری

پدیدآور: احسان عباس ناشر: سروشتاریخ چاپ: ۱۳۸۸مترجم: سیدحسن حسینی مکان چاپ: تهرانشابک: 2_823_376_964_978تعداد صفحات: ۱۷۲

خلاصه

نگارنده در این کتاب حرف‌هایی می‌زند که از طرفی بیان تارخچۀ شعر است و از طرفی رویکردها و تئوری‌های جهانی شعر.

معرفی کتاب

نگارنده در این کتاب حرف‌هایی می‌زند که از طرفی بیان تارخچۀ شعر است و از طرفی رویکردها و تئوری‌های جهانی شعر؛ از این رو برای ما علاقمندان شعر، نقطۀ آغاز غوطه‌وری در ماراتن غور و بررسی موجودی به نام شعر را تشکیل می‌دهد. گفته‌های احسان باس در این کتاب به آسانی تعمیم‌پذیر است و مرزی نمی‌شناسد و حداقل برای فرهنگ‌های همجوار از امکان انطباق بالایی برخوردار است.

در بررسی شعر نو، «غرب» فقط یکی از سرچشمه‌های فرهنگی به شمار می‌رود و نه تمام آن؛ از این رو هر سروده‌ای معیار ارزیابی خود و هر شاعری عناصر تشکیل‌دهندۀ اثر خود را به همراه می‌آورد. برای همین است که احسان عباس در ارزیابی آثار البیاتی به فراتر از مرزهای شعر نو عرب می‌رود؛ اما در بررسی آثار السیاب بیشتر درون شاعر و زندگی او را مورد مداقه قرار می‌دهد.

از دیرباز تا روزگار ما نقد ادبی همواره اصطلاحات خود را از عرصه‌های گوناگون علم، هنر، فلسفه و هرچیزی که به کار داوری، روشنگری و تحلیل بیاید، وام گرفته است؛ به گونه‌ای که اصطلاحات رایج هر دوره گواهی است بر خاستگاه اصلی نقد ادبی آن دوره. نقد ادبی در قدیم، اصطلاحات فلسفی و تعابیر مربوط به فلسفه را به کار می‌گرفته است.

این کتاب در سه بخش تألیف شده که هر کدام از بخش‌ها مستقل از دیگری است. در بخش اول از مراحل تئوری شعر، در بخش دوم از تفاوت میان مکتب‌های شعر سخن می‌گوید و در بخش سوم به بررسی و نقد شعر عرب پرداخته و مؤلف اصول یادشده در بخش‌های دیگر را در سروده‌های شاعران عرب دنبال کرده است. مترجم کتاب به دلیل کاربردی‌شدن این بخش، از ترجمۀ آن صرف‌نظر کرده است.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

بخش اول: تحول در تئوری‌های شعر:

تئوری محاکات: اصطلاحات نقد ادبی، شعر و دیگر هنرها، معنی محاکات، ارزش تئوری محاکات در تاریخ شعر، شعر و آینه، حرکت تئوری محاکات به سمت ایدئالیسم؛ ظهور رمانتیسم: عقبگرد تئوری محاکات، توجیه شعر بدوی، اختلاف آرای مخالفان محاکات، کروچه و تئوری محاکات، تعبیر هنری چیست، نظریۀ سرایت، بسط تعاریف رمانتیسیسم و کلاسیسیسم، شعر عربی و مکتب‌های کلاسیسیسم و رمانتیسیسم؛ جنبش رمانتیسیسم: رئالسم و ناتورالیسم، پارناسین‌ها؛ بازگشت رمانتیسیسم در لباسی جدید (سمبولیسم): رمانتیسیسم در آثار آلن‌پو، ظهور مکتب سمبولیسم، امتداد سمبولیسم در ادبیات غرب؛ حرکت‌های ادبی کوتاه‌مدت: مقدمه، مکتب‌های آینده‌گرایی (فوتوریسم)، مکتب ایماژیست‌ها یا شاعران تصویرگرا، مکتب اکسپرسیونیسم، سوررئالیسم؛ پوند و الیوت: دو شیوه از انزواطلبی، تلقی ما از شعر نو، رابطۀ پوند و الیوت، شعر ویرانه؛ رئالیسم جدید: مقدمه، مارکس و انگلس، پلخانوف و لنین، ماکسیم گورکی، برداشت‌های نادرست، رئالیسم جدید در خارج از روسیه.

بخش دوم: اساس اختلاف بین مکتب‌های شعری:

خیال: دیدگاه منتقدان دربارۀ خیال در زمان‌های قدیم، عرب و نیروی خیال، کلاسیسیت‌ها و خیال، رمانتیسیست‌ها و خیال، ناتورالیست‌ها و خیال، کولریج و تئوری خیال، خیال و تداعی، هنر و بازی رابطۀ آنها با خیال، خیال و ایهام، شعر و اسطوره؛ وظیفۀ شعر: وظیفۀ شعر از دیدگاه افلاطون، ارسطو و وظیفۀ شعر، منتقدان عرب و وظیفۀ شعر، عصر بیداری و دوره‌های بعدی، مکتب رمانتیسیسم و وظیفۀ شعر، تولستوی و وظیفۀ هنر، آیا می‌توان هنر را از اخلاق جدا کرد، دیدگاه هنر برای هنر، شعر برای شعر، شعر خالص (شعر ناب)؛ مسئلۀ شکل و محتوا: مسدله در شکل لفظ x معنی، شکل عضوی (ارگانیک)، شکل از دیدگاه طرفداران شعر برای شعر، شکل‌گرایان و ارزش شعری، رئالیسم جدید و مسئلۀ شکل و محتوا.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب