۱۶۸۱
۰
زیباشناسی و طبیعت

زیباشناسی و طبیعت

پدیدآور: گلن پارسونز ناشر: رشد آموزشتاریخ چاپ: ۱۳۸۹مترجم: زهرا قیاسی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰شابک: 7_9_93821_964_978تعداد صفحات: ۲۵۸

خلاصه

هدف کتاب شناخت دقیق‌تر درک زیبایی و پاسخ به این پرسش است که آیا در نهایت، درک زیبایی طبیعی می‌تواند شیوه‌ای ارزنده یا پذیرفتنی برای ارتباط با طبیعت باشد یا نه.

معرفی کتاب

سرآغاز بحث زیباشناسی و طبیعت به معنایی که در این کتاب بررسی شده است، به دهۀ نود میلادی برمی‌گردد و یکی از محرک‌های عمدۀ آن آگاهی‌یافتن از تأثیرات مخرب فعالیت بشر بر طبیعت و نیز آمار و ارقامی بود که چهره‌ای مخوف از جهان در آینده‌ای نزدیک نشان می‌دادند. اساساً وقتی موضوع زیباشناسی و طبیعت مهم می‌شود که مردم متوجه مناطقی طبیعی شوند که ظاهراً به سبب نداشتن کیفیات زیباشناختی مورد بی‌توجهی و تخریب قرار گرفته‌اند. مناظری همچون چمنزارهای هموار، جاده‌های کویری، کوهستان‌های لخت و عور و حتی باتلاق‌ها.

طرح کلی کتاب از این قرار است: فصول اول و دوم با معرفی مفهوم زیبایی طبیعی و طرح رویکردی کلی برای فهم آن و استفاده از رویکردهای متداول فلسفۀ تحلیلی، زمینه را برای بحث آماده می‌کند. فصل‌های سوم تا ششم مواضع درک زیبایی طبیعی را که در بحث‌های فلسفی اخیر حایز بیشترین اهمیت بوده‌اند، بیان می‌کنند، در ضمن استدلال‌های اصلی له و علیه هریک مطرح می‌شود. در این فصل‌ها تمرکز بر این است که درک زیباشناختی طبیعت چگونه باید باشد. در فصول بعدی تمرکز بر موضوعات متفاوت اما مرتبط با زیباشناسی و طبیعت است. فصل هفتم امکان استدلال برای حفاظت از طبیعت را بر مبنای ارزش زیباشناختی مطرح و منتقدانه بررسی می‌کند. این موضوع در فصل‌های بعدی نیز ادامه می‌یابد. نهایتاً در فصل‌های هشتم و نهم رابطۀ جالب میان درک زیباشناختی طبیعت و درک زیباشناسی به طور کلی از حیث دو ماهیت به ظاهر مرتبط با آنها، یعنی باغ و هنر محیطی بررسی می‌شود.

فهرست مطالب این کتاب در نه فصل بدین ترتیب است:

فصل اول: رویکرد به فلسفۀ زیبایی طبیعی: دو مسئله در باب زیبایی طبیعی، تاریخچۀ ذوق منظره، تعریف فلسفی و برخورداری از کیفیت زیباشناختی؛ فصل دوم: تخیل، باور و زیباشناسی طبیعت: نقش تفکر، رویکرد پست‌مدرن به زیباشناسی طبیعت، ایرادات رویکرد پست‌مدرن؛ فصل سوم: فرمالیسم: فرمالیسم و طبیعت و تصاویر، نقاط قوت فرمالیسم، ایرادات فرمالیسم؛ فصل چهارم: علم و زیباشناسی طبیعت: علم و منتقد طبیعت، چرخشی دیگر در ذوق منظره، ایرادات رویکرد علم‌بنیان؛ فصل پنجم: پلورالیسم: پلورالیسم میانه‌رو، پلورالیسم تندرو، ایرادات پلورالیسم؛ فصل ششم: طبیعت و زیباشناسی منفصل: چالش زیباشناسی منفصل، زیباشناسی استغراقی برای طبیعت، نقد زیباشناسی استغراقی؛ فصل هفتم: زیباشناسی و حفاظت از طبیعت: حفاظت زیباشناختی در نظریه و عمل، دو مسئله در مورد حفاظت زیباشناختی، برهان حفاظت‌خواهان؛ فصل هشتم: طبیعت در باغ: باغ به مثابۀ طبیعت، باغ به مثابۀ هنر، آیا طبیعت در ذات باغ است؛ فصل نهم: هنر در طبیعت: هنر محیطی: بی‌حرمتی به طبیعت، دفاع از هنر محیطی، آیا اتهام بی‌حرمتی رواست.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

فرمالیسم روسی: تاریخ ـ اصول

فرمالیسم روسی: تاریخ ـ اصول

ویکتور آرلیش

هدف این کتاب ارائۀ طرحی کلی از سیر تاریخی رشد و همچنین بیان و ارزیابی اصول مکتب نقد فرمالیسم است.

آسیمه های معنا: بررسی دیدگاه‌های عبدالقاهر جرجانی پیرامون زبان، نظریۀ ادبی و هرمنوتیک

آسیمه های معنا: بررسی دیدگاه‌های عبدالقاهر جرجانی پیرامون زبان، نظریۀ ادبی و هرمنوتیک

علی جهانگیری

این کتاب بازخوانی بخش‌هایی از دیدگاه‌های عبدالقاهر جرجانی، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز ادبی در سدۀ پنجم