۱۸۴۲
۰
رساله در اثبات بزرگی شیخ جام

رساله در اثبات بزرگی شیخ جام

پدیدآور: شهاب‌الدین اسماعیل ابن احد جام نامقی مصحح: حسن نصیری جامی ناشر: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9_624_426_964_978تعداد صفحات: ۱۶۰

خلاصه

این کتاب نمایه‌ای است از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکته‌ها دربارۀ احوال شیخ احمد جام نامقی، یکی از نامدارترین و مهم‌ترین چهره‌های عرفان و تصوف خراسان و بلکه ایران.

معرفی کتاب

شهرت و ابهام دو روی سکه شناخت شیخ جام است؛ شهرتی که به مدد مقامات‌های متعدد و انبوه داستان‌ها و حکایت‌های مریدان مقامات‌نویس به اوج و مرز افسانه رسیده است و ابهامی که حقیقت آثار و نوشته‌های وی را درنوردیده و منظومه فکری و عرفانی وی را همچنان مستور و ناشناخته باقی گذاشته است.

هدف این رساله آن است که خوانندۀ آثار و خواهندۀ اندیشه‌های شیخ جام از انبوه افسانه‌ها و حکایت‌های برآمده از باورهای سطحی و گاهی ناروا فاصله بگیرد و به حقیقت زندگی و منزلت معنوی شیخ آشناتر و نزدیک‌تر شود.

طرح و بهانۀ نگارش این رساله نیز در پی تعریض یکی از بزرگان و حاکمان عصر شیخ واقع می‌گردد؛ گویا حاکم «شادیاخ نیشابور» از ان همه کرامات زرمحور و داستان‌های شگفت قلب جنس که دربارۀ شیخ نقل می‌شده، به انکار بر فرزند شیخ خرده می‌گیرد و این فرزند دانشی شیخ از غربت و ناشناختگی کرامات حقیقی و مهجوری حقیقت کرامات شیخ برمی‌آشوبد و منطقاً به تبیین منزلت حقیقی و معنوی شیخ می‌پردازد.

این رسالۀ کوتاه در نظام خانقاهی و تذکره‌نویسی اصحاب عرفان و تصوف آنچنان جایگاه و ارزشی یافت که به عنوان سندی مهم، مستدل و موجز در شرح احوال شیخ احمد جام (ژنده‌پیل) مورد نظر و توجه قرار گرفت.

مسلماً بعضی عبارات و اشارات این رساله برای اهل تحقیق و آشنایان حوزۀ «شیخ جام‌پژوهی» آشنا و گویاست؛ ولی ناگفته پیداست که برای بسیاری از نوجویان دقیق‌النظر و علاقمند ممکن است مبهم و نارسا باشد؛ به همین منظور در متن رساله در برابر بعضی از نکته‌ها و نام‌ها شماره‌هایی آمده است که توضیحات آن در پایان رساله آمده است.

در هنگام تصحیح این متن، نسخه‌ای از «مقامات منظوم شیخ جام» شناخته شد و در دسترس قرار گرفت. این نسخه که در محرم سال 994 هجری به دست کاتبی به نام ابراهیم جامی کتابت شده، احتمالاً نسخه‌ای یگانه و منحصر است که دربردارندۀ بیشترینۀ حکایات و داستان‌های «مقامات ژنده‌پیل» است و ناظمی خوش ذوق و البته ناشناس همان حکایات و روایات مقامات را به نظم درآورده است. هرچند این نسخۀ یگانه و مغتنم از گزند گذر ایام مصون نبوده؛ ولی خوشبختانه روایت منظوم این رساله نیز در شمار حکایات و روایات منظوم باقی مانده است. به یُمن شناسایی و رونمایی این اثر نویافته و آشنایی با این میراث مکتوب خاندانی شیخ جام، این روایت منظوم نیز به متن اصلی ضمیمه شده که در بخش پیوست می‌تواند مورد توجه خوانندگان و علاقمندان باشد.

فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

مقدمه: رساله و رساله‌نویسی، دربارۀ مؤلف رساله، دربارۀ نام رساله و ضرورت تصنیف، معرفی نسخه‌ها و روش تصحیح و توضیح این رساله.

متن رساله؛ متن پیوست: روایت منظوم؛ توضیحات و فهرست‌ها.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش