۲۱۵۱
۰
رصد صبح: خوانش و نقد شعر جوان امروز

رصد صبح: خوانش و نقد شعر جوان امروز

پدیدآور: محمد کاظم کاظمی ناشر: سورۀ مهرتاریخ چاپ: ۱۳۹۰ (چاپ دوم)مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۵۰۰شابک: 9_533_506_964_978تعداد صفحات: ۳۲۶

خلاصه

این مجموعه به بازخوانی و نقد آثار بیست تن از شاعران جوان معاصر اختصاص دارد.

معرفی کتاب

«شعر جوان» تعبیری تازه است؛ یعنی دیر زمانی نمی‌گذرد که این تعبیر در بین منتقدان ادبی متداول شده است. همین ویژگی، یعنی نوساخت بودن آن، حکایت از تفاوت چشمگیر جایگاه شعر در بین جوانان این روزگار و جوانان گذشته دارد. شعر فارسی در هیچ دوره از سیر تاریخی شکوهمندش، به گستردگی امروز شاعر و مخاطب جوان نداشته است.

شعر جوان در دو دهۀ گذشته و خصوصاً در دهۀ هفتاد، روزهای پرتپش و پرتنشی را پشت سر گذاشته است، روزهایی که عطش نوآوری ـ که البته اصل آن ذاتی این نسل است ـ به اوج خود رسیده بود، آن هم گاه به شکلی افراطی که در جلوه‌های نامتعادل خود هیچ قیدی را برنمی‌تابید. کوران این عطش از طرفی و کم‌رنگی حضور منتقدان دلسوز و البته با دانش و بینش از طرف دیگر گرایش‌های متفاوت و گاه نحله‌سازی‌هایی را در پی داشت. این التهاب و غبارآلودگی فضا اجازه نمی‌داد که تصویر و تعریفی روشن از شعر جوان به دست آید.

اکنون که غبارها نسبتاً فرو نشسته است، می‌توان نگاهی به پشت سر انداخت و دید که با همۀ آسیب‌هایی که از ناحیۀ بعضی زیاده‌روی‌ها متوجه شعر و شاعران جوان شد، طراوت و شور خلاقانۀ آنها خالی از برکاتی نیز برای شعر این روزگار نبود.

با این وصف به نظر می‌رسد که شعر جوان ما امروز  بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقد و روشن‌گری است تا هم راه‌های پیمود‌ه‌شده را بسنجیم و هم مسیریروشن برای آینده ترسیم کنیم. در شاعران نیز عطشی برای نقدشدن احساس می‌شود، البته نقدی برخاسته از دانش و بینش مبتنی بر سلامت نفس از سر دلسوزی.

این مجموعه که به بازخوانی و نقد آثار بیست تن از شاعران جوان معاصر اختصاص دارد،  با این نیت به سامان رسیده است. در این انتخاب، البته تنوع جغرافیایی و گرایش‌های صوری و محتوایی شاعران در نظر بوده است و اگر این ملاحظه در کنار محدودیت حجم کتاب در کار نبود، شاید این دفتر به آثاری از دیگر شاعران توانای این سال‌ها نیز مزین می‌شد.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

پیش‌گفتار، مقدمه مؤلف، محمدمجتبی احمدی، حافظ ایمانی، علی‌رضا بدیع، سید حمیدرضا برقعی، سید محمدامین جعفری حسینی، مهدی جهاندار، زهرا حسین‌زاده، مرتضی حیدری آل‌کثیر، هادی خوانساری، امینه دریانورد، محمدمهدی سیار، محمدجواد شاهمرادی «آسمان»، پانته‌آ صفایی، گروس عبدالملکیان، میلاد عرفان‌پور، مهدی فرجی، آرش فرزام‌صفت، مسلم محبی، سیده کبری موسوی قهفرخی، امید مهدی‌نژاد، کتابنامه.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: شهریار

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: شهریار

حسن مفاخری

«تاریخ روایی شاعران» در این دفتر به شاعری چون محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» پرداخته است. ای

علی باباچاهی: گفتگو، یادداشت، نقد، نظر و ...

علی باباچاهی: گفتگو، یادداشت، نقد، نظر و ...

به کوشش عبدالله سلیمانی

علی باباچاهی که معمولاً با هر مجموعۀ شعرش، مؤخره‌‌ای نیز همراه می‌کند، به عنوان جنجالی‌ترین شاعر معا