۲۵۷۰
۰
حواشی دکتر محمد معین بر اشعار خاقانی شروانی با مقاله‌ای از آن استاد

حواشی دکتر محمد معین بر اشعار خاقانی شروانی با مقاله‌ای از آن استاد

پدیدآور: سیدضیاءالدین سجادی ناشر: انجمن استادان زبان و ادبیات فارسیتاریخ چاپ: ۱۳۵۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰تعداد صفحات: ۱۶۸

خلاصه

کتاب حاضر یادداشت‌های مرحوم دکتر محمد معین است بر دیوان خاقانی شروانی که ای کاش همۀ دانشمندان که دیوان‌های شاعران را می‌خوانند، همچون ایشان آن کتاب‌ها را با یادداشت‌های خود حاشیه‌نویسی می‌کردند تا زمینه‌ای برای تدوین شروح بر دیوان‌های مختلف فراهم می‌شد.

معرفی کتاب

استاد فقید دکتر محمد معین در همۀ مباحث مربوط به زبان و ادب فارسی با علاقه و دقت فراوان مطالعه و تحقیق می‌کرد و هر کدام را به گونه‌ای خاص و از جوانب مختلف مورد بحث و گفتگو قرار می‌داد و یادداشت‌هایی در آن باره تهیه می‌نمود و به ویژه در تحقیق متون فارسی دقتی عجیب داشت و از لحاظ لغت و دستور و نکات در هر متن بحث می‌کرد و آنچه در این باره تألیف و تحقیق کرده و منتشر ساخته از این رو بسیار ارزنده و گرانبها است. یکی از متون نظم فارسی که همواره با آن سروکار داشت، دیوان خاقانی بود.

قسمت دوم این کتاب مقاله‌ای است تحت عنوان «خاقانی و آئین مسیح» یا (نفوذ مسیحیت در ایران) که نخستین بار در دانشنامه، نشریۀ مؤسسۀ مطبوعاتی پایدار سال 1326 و پس از آن به سال 1330 در نور جهان نشریۀ کلیسای انجیلی چاپ شده و بدیهی است پس از تحقیق دکتر معین تحقیقات بسیار در مورد خاقانی و شعر او و مسیحیت در اشعارش به عمل آمده است.

نگارنده نیز دربارۀ نفوذ آیین مسیح در شعر خاقانی تحقیقاتی کرده که غالباً منتشر شده و خطابه‌ای به زبان فرانسوی دربارۀ «مهر و مسیح در شعر خاقانی» در بیست و نهمین کنگرۀ بین‌المللی خاورشناسان در پاریس (تیر ماه 1352) ایراد کرده که متن فرانسوی آن در نشریۀ کنگره چاپ شده و ترجمۀ فارسی آن در مجلۀ تماشا در مهر ماه 1352 به چاپ رسیده و بار دیگر همان مقاله در این کتاب چاپ می‌شود.

برای تتمیم مقال در مورد شرح و تفسیر اشعار خاقانی، خطابۀ نگارنده در نخستین کنگرۀ تحقیقات ایرانی، در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران در سال 1349 در موضوع «شروح اشعار خاقانی» با تجدید نظر و اضافات در پایان این کتاب چاپ شده که قبلاً نیز در مجموعۀ سخنرانی‌های کنگره در جلد دوم به چاپ رسیده است.

فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است:

پیش‌گفتار: مهدی محقق؛ یادداشتی دربارۀ دکتر معین: دکتر سیدجعفر شهیدی؛ مقدمه: دکتر سجادی؛ حواشی دکتر معین؛ خاقانی و آئین مسیح: دکتر محمد معین؛ مهر و مسیح در شعر خاقانی: دکتر سیدضیاءالدین سجادی؛ شروح اشعار خاقانی: سیدضیاءالدین سجادی.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

سرّ سخنان نغز خاقانی: ناگفته‌هایی دربارۀ زندگی، شخصیت و شعر خاقانی شروانی (دو جلد)

سرّ سخنان نغز خاقانی: ناگفته‌هایی دربارۀ زندگی، شخصیت و شعر خاقانی شروانی (دو جلد)

محمدرضا ترکی

نویسنده در این اثر تلاش دارد به نگاهی مستند و علمی در زمینۀ زندگی و شخصیت و شعر خاقانی دست یابد و فا

غایت ابداع؛ منشآت عربی افضل‌الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی

غایت ابداع؛ منشآت عربی افضل‌الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی

افضل‌الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی

در این کتاب خواننده با دو نمونۀ درخشان عربی‌نویسی خاقانی، یعنی رسائلی که به قطب‌الدین ابهری و اوحدال