۹۱۸۸
۰
حافظ ده استاد: شرح جامع غزلیات حافظ (دو جلدی)

حافظ ده استاد: شرح جامع غزلیات حافظ (دو جلدی)

پدیدآور: تحقیق و تألیف محمود امیری ناشر: نویدتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: شیرازتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 2_917_358_964_978تعداد صفحات: ۸۲۸+۷۵۶

خلاصه

در این کتاب شرح و تفسیرهای جامع عبدالحسین زرین‌کوب، قاسم غنی، بهاءالدین خرمشاهی، خطیب رهبر، حسین هروی، غلامرضا افراسیابی، محمد معین، محیط طباطبایی، ‌هاشم جاوید و محمدرضا تاج‌الدینی از اشعار حافظ آمده است.

معرفی کتاب

راز ماندگاری اندیشۀ حافظ که از رهگذر غزل‌های او بر پهنۀ ادب و زندگی ایرانیان نقش بسته، همانا پاسخ‌های گوناگون او به نیازهای بی‌شمار بشر است. هر کس بر پایۀ گمان‌هایی که دارد، با سروده‌های حافظ یار می‌شود. چندین‌بار خواندن غزل‌های حافظ، جلوه‌ای نو از آینه‌های چندوجهی گفتار او را بر دیده‌ها و دل‌های مشتاقان می‌نمایاند. هم خواندن بی‌واسطۀ غزل‌ها، هم گوش فرادادن به بازگویان این سروده‌های عاشقانه و دل‌نواز و هم خواندن شرح‌های نگارش‌یافته بر شعرهای حافظ پرتوهایی از آینه‌های اندیشۀ حافظ را بر ما می‌تابانند. شرحی که حافظ از زمانه خود به دست داده و شرح‌نویسانی که اشعار حافظ را برای ما تعبیر می‌کنند، دردهای مشترک را بازتاب می‌دهند. چنین می‌شود که مردم در هر عصر و زمانه‌ای از آینه‌های زمانۀ حافظ شرح روزگاران را درمی‌یابند. شاید بتوان گفت نیازی که به شرح اشعر حافظ شد، سه یا چهار دهه پس از درگذشت او آغاز شد. نخستین کسی که نام او به عنوان شرح‌دهندۀ یک غزل و دو بیت حافظ آمده، ملا جلال‌الدین دوانی کازرونی (902-803 ق) بوده است. پس از آن به تناوب تا سده‌های کنونی، دیوان غزلیات حافظ را شارحان، تفسیر و تعبیر کرده‌اند. روش‌های گوناگونی برای شرح دیوان حافظ برگزیده شده است که وجه مشترک این شرح‌ها، روشن‌کردن برخی جنبه‌های به ظاهر چندپهلو و ایهام‌دار شعرهای حافظ است.

همچنین در این کتاب نویسنده اختلاف نظر این ده حافظ‌شناس برجسته را به تفصیل مورد بررسی قرار داده است. برای اشنایی بیشتر علاقمندان به زندگی و عصر و مباحث عمدۀ حافظ‌پژوهی، قبل از شروع شرح غزل‌ها، اطلاعات مختصر و موجزی پیرامون تاریخ عصر حافظ، روش عیاران، رند و آیین رندی و عشق داده شده است. در شرح و ابیات غزل‌های حافظ گاهی چنان شرح و تفسیر می‌طلبد تا خواننده را به عمق محتوای ذهن و قصد حافظ نزدیک گرداند، هنر حافظ در آن است که حتی حافظ‌پژوهان را در اثبات قصد و نظر خود را با اختلاف می‌کشاند و همین صفات کلام حافظ است که بر دل هر کس می‌نشیند و یار و همدم، عاشقان و عارفان و دل‌شکستگان و جویندگان حق و ادب و هنر می‌گردد؛ بنابراین این فرصت را در میان غزل‌های گوناگون برای خود ایجاد کرده است که مردم را به تفأل به دیوان حافظ وامی‌دارد.

نظر شما ۱ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

خرقۀ صحبت: شرح مقالات شمس تبریزی با رویکرد هرمنوتیکی چرخشت فهمندگی

خرقۀ صحبت: شرح مقالات شمس تبریزی با رویکرد هرمنوتیکی چرخشت فهمندگی

غلامرضا خاکی

این کتاب با هدف شناخت شمس و بینش درویشی او و ارائۀ رویکردی برای فهم سخنانش و همچنین شرح قطعاتی از «م

روایت‌شناسی؛ نظریه و کاربرد

روایت‌شناسی؛ نظریه و کاربرد

محمدرضا حاجی‌آقابابایی

روایت‌شناسی یکی از شیوه‌های تحلیل متن است که در حوزۀ مطالعات داستانی می‌تواند کاربرد فراوانی داشته ب