۲۱۵۹
۰
بررسی و تحلیل آثار جلال آل احمد

بررسی و تحلیل آثار جلال آل احمد

پدیدآور: ابراهیم رنجبر ناشر: آیدینتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8_09_5871_600_97تعداد صفحات: ۴۳۱

خلاصه

پشت‌سر دوران تولد جلال آل‌احمد تحول جدی، بزرگ و همه‌جانبه در ایران آغاز شده بود که باید آن را آغاز و منشأ تجدد قلمداد کرد.

معرفی کتاب

پشت‌سر دوران تولد جلال آل‌احمد تحول جدی، بزرگ و همه‌جانبه در ایران آغاز شده بود که باید آن را آغاز و منشأ تجدد قلمداد کرد. این تحول که بیش از تمام عوامل و علل و اسباب، از تحول علمی و اقتصادی غرب متأثر بود، صرف‌نظر از طلیعه‌های آن در عصر صفویه با نقطۀ عطف خاصی از زمان عباس میرزا شروع شده بود و در ابعاد سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی جریان می‌یافت.

زندگی جلال را می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد: دورۀ عضویت در حزب توده و سال‌های پس از انشعاب از حزب توده. در دورۀ اول (از روزی که قلم به دست گرفته بود تا سال 1326 ش) مانند روشن‌فکران دیگر مشغول تبلیغ تجدد بود و علیه باورها و فرهنگ مرسوم می‌نوشت. در قسمت دوم (پس از بازگشت از راهی که رفته بود) با تجدد در دو جبهه می‌جنگید: در یکی علیه روشن‌فکرانی می‌نوشت که برای آماده‌کردن زمینه‌های گسترش تجدد اصالت‌های عقیدتی و فرهنگی را عرضۀ طعن و تحقیر می‌کردند. در این مقام می‌کوشید به هر مستمسکی باورها، آداب، رسوم و اقتصاد مألوف ایران را چنانکه بود، حفظ کند؛ جبهۀ دیگر مخالفت با ماشین و آثار آن در ایران بود چنانکه ستیز او با ماشینیزم معروف است. یکی از دغدغه‌های فکری و دردهای روانی وی و شاید عمده‌ترین آنها گسترش سرسام‌آور ماشین و زندگی ماشینی و آثار متکثر و متنوع آن بود. آنچه از ماشین و زندگی ماشینی که از طرف کشورهای غربی، به عبارت دیگر استعمارگر به طرف شرق عموماً و به طرف ایران خصوصاً آمده است، در آثار آل احمد انعکاس یا نمود یافته است، عبارت است از: کامیون، تراکتور، رادیو، سد، برق، روغن نباتی، سلاح، چاه عمیق، اسباب پزشکی، ساندویچ، سینما، بانک، تعاون روستایی، سیمان و .... . هریک از اینها عوامل و علل و اسباب خاص خود را پشت سر و نتایج و تبعات خاص خود را در پیش رو دارد. در هر حال اینها از غرب تولیدکننده به شرق مصرف‌کننده می‌آیند و در زندگی شرقیان تأثیراتی می‌گذارند که به نظر آل احمد وابسته‌کننده‌اند.

آل احمد به کارهای مستشرقان و روابط فرهنگی و مطالعات اجتماعی که غربیان در شرق انجام می‌دهند، جز از این دیدگاه به هیچ تأویل دیگری نمی‌نگرد. به نظر او این اقدامات غربیان برای شناخت شرق و شرقیان است تا بتوانند مواد خوراکی زندگی ماشینی خود را بیشتر بشناسند و کل موانع احتمالی را از پیش پای خود بردارند و جلوی انقلاب‌های احتمالی را بگیرند و حکومت و مردم را وارد نظامی کنند که خود طراح آن هستند و منافع اقتصادی خود را در آن می‌جویند.

نکته‌ای که در زندگی آل احمد مهم است، تحول مستمر فکری و ادبی او است. اگر حیات ادبی این نویسنده با دیگر نویسندگان هم‌عصرش مقایسه شود، این موضوع به خوبی نمایان می‌شود و او ساعتی را بدون قلم و کتاب نزیست.

این کتاب در پنج فصل به رشتۀ تحریر درآمده که بدین ترتیب است:

فصل اول: تا شهریور 1320

فصل دوم: از شهریور 1320 به بعد

فصل سوم: سال‌های 1327 ـ 1331 شمسی

فصل چهارم: سال‌های 1332 تا 1339 شمسی

فصل پنجم: سال‌های 1340 تا 1348 شمسی.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

منابع مشابه بیشتر ...

نسل کتک‌خورده در جوار جلال آل احمد، مدیر مدرسه و .....

نسل کتک‌خورده در جوار جلال آل احمد، مدیر مدرسه و .....

داریوش پورکیان

استخوان‌بندی کتاب به این صورت است که در بخش‌های نخست شرحی از کتک‌ها و توهین‌ها و گاهی حرکات خارج از

اندیشه و هنر؛ ویژۀ جلال آل‌احمد

اندیشه و هنر؛ ویژۀ جلال آل‌احمد

به سردبیری ناصر وثوقی با آثار جمعی از نویسندگان به کوشش و مقدمۀ تحلیلی از کامیار عابدی

در دهۀ نخست انتشار «اندیشه و هنر»، آثار آل‌احمد دهم در این نشریه منتشر می‌شد. چنان که می‌دانیم، شهرت