۲۳۳۰
۰
استعاره و مجاز با رویکردی شناختی

استعاره و مجاز با رویکردی شناختی

پدیدآور: آنتونیو بارسلونا ناشر: نقش جهانتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مترجم: فرزان سجودی، لیلا صادقی و تینا امراللهیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6_47_6688_964_978تعداد صفحات: ۴۲۴

خلاصه

این مجموعه دربردارندۀ مقالاتی است که در دو همایشی که نگارنده در سال ۱۹۹۷ ترتیب داده بود، ارائه شده‌اند.

معرفی کتاب

این مجموعه دربردارندۀ مقالاتی است که در دو همایشی که نگارنده در سال ۱۹۹۷ ترتیب داده بود، ارائه شده‌اند. یکی از این دو همایش با موضوع انگیزش مجازی استعاره، در حاشیۀ پنجمین کنفرانس بین‌المللی زبان‌شناسی‌ شناختی در دانشگاه آزاد آمستردام (جولای ۱۹۹۷) برگزار شد. همایش دیگر در ارتباط با نظریۀ شناختی در باب استعاره و مجاز و کاربرد آن در مطالعات زبان انگلیسی، هم‌زمان با چهارمین کنفرانس جامعۀ اروپایی برای مطالعۀ انگلیسی در دانشگاه لایوش‌ کوشوت در دبرتسنِ مجارستان (سپتامبر ۱۹۹۷) انجام شد. افزون بر این مقالات، این مجموعه شامل چند مطلب دیگر نیز می‌شود که به طور خاص گردآوری شده‌اند.
این مجموعه به چند موضوع مهم در ارتباط با نظریۀ شناختی در باب استعاره و مجاز می‌پردازد و نمونۀ خوبی از چگونگی به‌کارگیری آن است. اول اینکه در حال حاضر نظریۀ شناختی استعاره و مجاز در مسیر تحولش به مثابۀ یک نظریه، در موقعیت خاصی است. این مفهوم در مقالاتی به چشم می‌خورد که به نظریۀ ادغام پرداخته یا آن را به‌کار گرفته‌اند، مقاله‌ای که وجود استعاره‌های انتزاعی ساده را مطرح می‌کند و مقالاتی که به طبیعت مجاز می‌پردازند؛ مفهومی که عمدتاً در مراحل اولیۀ طرح این نظریه مورد غفلت قرار می‌گرفت. دومین مفهوم، مسئلۀ نظری مهم دیگر یعنی تعامل استعاره و مجاز است. به عبارت دیگر استعاره و مجاز اغلب بر سر دو راهی مفهومی و زبانی، تلاقی می‌کنند. مسئلۀ تعامل، کانون توجه برخی مقالات این مجموعه است و از میان انواع این تعامل، بنیاد مجازی استعاره، مورد توجه خاصی قرار می‌گیرد. سومین برداشت از عنوان کتاب، متوجه ضرورت گرایش‌ها و شیوه‌های جدید در کاربرد آن است که بعضی از آنها در این کتاب مطرح شده‌اند. از آن جمله‌ است: مطالعۀ نقش استعاره و مجاز در مکالمه و تبلیغات. در کنار شیوه‌های جدید به‌کارگیری این نظریه، نمونه‌های جدید از روش‌های قدیمی مطالعه دربارۀ نظریۀ شناختی استعاره و مجاز هم در این مجموعه لحاظ شده‌اند (بررسی الگوهای شناختی و تحلیل گفتمان ادبی و روزنامه‌نگاری).

همان‌طورکه حین مطالعۀ کتاب برای خواننده روشن خواهد شد، این حقیقت که تمام نویسندگان مقالات این مجموعه اصول کلی نظریۀ شناختی را قبول دارند، لزوماً به این معنی نیست که در مورد مسائل بحث‌برانگیز این حوزه اتفاق نظر وجود دارد. نگارنده نقطه نظرات خود دربارۀ برخی از این مسائل را در مقدمه و در مقالۀ دیگری در این مجموعه طرح می‌کند؛ اما لزوماً سایر نویسندگان این مجموعه، این نظرات را قبول ندارند. نگارنده هم لزوماً با تمام مسائلی که دیگران مطرح کرده‌اند، توافق کامل ندارد. سعی شده در این مجموعه گوشه‌ای از تنوع دیدگاه‌ها نمایانده شود تا سرزندگی زبان‌شناسی شناختی حفظ گردد و در این مسیر انتخاب مقالاتی که برای پرسش‌های مشابه، پاسخ‌های یکسانی به دست می‌دهند و در خواننده این حس گمراه‌کننده را ایجاد می‌کنند که افراد درگیر در قلمروی استعارۀ شناختی، گروهی یکدست را تشکیل می‌دهند، مورد نظر نبوده است.
فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

مقدمه: نظریۀ شناختی در باب استعاره و مجاز: آنتونیو بارسلونا، برگردان تینا امراللهی.

برهم‌کنش استعاره و مجاز و دیگر مباحث نظری

در توجیه‌پذیری ادعای انگیختگی مجازی برای استعارۀ مفهومی: آنتونیو بارسلونا، برگردان لیلا صادقی؛ تصحیح فرضیۀ توارث: تعامل میان سلسله مراتب استعاری و مجازی: کورت فیارتز، برگردان لیلا صادقی؛ دامنۀ استعاره: زولتان کووکسس، برگردان تینا امراللهی؛ چگونه مجاز‌ها، استعاره‌ هستند؟: گونتر رادن، برگردان لیلا صادقی؛ نقش نگاشت‌ها و قلمرو‌ها در درک استعاره: فرانسیسکو خوزه روئیز د ماندوزا ایبانز، برگردان دکتر فرزان سجودی.
استعاره و مجاز در ساختار و گفتمان زبان
از ته قلب: بررسی‌های مجازی و استعاری: سوزان نیمایر، برگردان تینا امراللهی.

 استعاره و مجاز در گفتمان
شعر و حوزۀ استعاره: به سوی نظریه شناختی در ادبیات: مارگارت فریمن، برگردان لیلا صادقی؛ نقش انسجام‌دهندۀ استعارۀ شناختی در گفتمان و مکالمه: دایان پونتروتو، برگردان تینا امراللهی؛ جنگ‌افزار استعاری بیشتر در خلیج [فارس]: چارچوب‌های شرق‌شناسانه در پوشش‌های خبری: ازرا ساندیک جیوگلو، برگردان دکتر فرزان سجودی.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

برساخت سوژه در وبلاگستان فارسی

برساخت سوژه در وبلاگستان فارسی

اسماعیل حسام‌مقدم

در این کتاب کوشیده شده با شکل دادن به سه نظریۀ روان‌کاوی سوژه‌بودگی ژاک لکان، پدیدارشناسی فضای مجازی

تأمل دربارۀ گیوتین

تأمل دربارۀ گیوتین

آلبر کامو

این كتاب تأملات آلبر كامو است دربارۀ مجازات اعدام. او در این كتاب به‌نحوی مستدل و قاطع نفرت و عصیان