۲۴۴۵
۰
ادبیات و انقلاب (نویسندگان آلمان)

ادبیات و انقلاب (نویسندگان آلمان)

پدیدآور: یورگن روله ناشر: نیتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مترجم: علی اصغر حدادمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7_266_185_964_978تعداد صفحات: ۳۳۰

خلاصه

در این کتاب با وضعیت نویسندگان و مجلات وابسته به جریان‌های مختلف سیاسی و فکری آلمان به خوبی آشنا می‌شویم: ناسیونال سوسیالیست‌ها، چپ‌گراهای آلمان غربی و نیز جمهوری دموکراتیک آلمان میانی، پرولتری‌های روستایی و انقلابی؛ مدافعان جمهوری وایمار و... تشکل‌های متحد.

معرفی کتاب

ادبیات چپ‌گرای آلمان بر خلاف ادبیات شوروی که زیر چتر حکومت خودکامه ناگزیر است تمام تحولات سیاست فرهنگی کمونیستی را بازتاب دهد، تصویری ضد و نقیض و نه‌چندان یکپارچه ارائه می‌کند. ادبیات شورش‌گری که در میان تلاطم‌های جنگ و انقلاب متولد شد، از همان آغاز در مقایسه با ادبیات شوروی از این مزیت برخوردار بود که فارغ از خط مشی حزبی و کنترل دولتی رشد کند و شکوفا شود. به واقع در اواخر دهۀ بیست کمونیست‌ها کوشیدند نویسندگان را زیر چتر نظارت خود بگیرند؛ اما عملاً نه چنین قدرتی داشتند و نه چنین مجالی. در روزهایی که استالین ادبیات انقلابی روسیه را در خون غوطه‌ور می‌کرد، ادبیات انقلابی آلمان در سایۀ تشکیل جبهۀ فراگیر نیروهای چپ روز به روز بیشتر شکوفا می‌شد. مجادله بر سر دیکتاتوری هیتلر، بحث دربارۀ دیکتاتوری استالین را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. آلمانی‌ها، به ویژه در تبعیدگاه‌های غربی، فرصت داشتند دوازده سال بیش از آنچه در شوروی امکان‌پذیر بود، کمونیست و در عین حال نویسنده و شاعر باقی بمانند. کسانی مانند برشت موفقیت‌های شایانی به دست آوردند؛ اما پس از نقل مکان به مناطق تحت اشغال شوروی، شکست به‌شکلی هرچه شدیدتر نمایان شد. کمونیست‌ها و دنباله‌روها در اثر تملق‌گویی و همکاری با نیروی اشغال‌گر به‌شدت افت کردند و طولی نکشید که خاموش شدند. واگرایی چنان عمیق بود که پیشکسوتان طیف چپ حتی پس از مرگ استالین هم دیگر کمر راست نکردند. با این همه نباید از یاد برود که ادبیات انقلابی آلمان در وجود متفکرانی که راه آن را پی می‌گرفتند، کسانی همچون نیکیش، بلوخ و لوکاچ، مقام و مرتبۀ فرهنگی اخلاقی خود را حفظ کردند.

گزارش روله دربارۀ یوهانس بِشِر، معروف به اُرفئوس استالینیسم، و اگون اروین کیش، تواناترین روزنامه‌نگار مدافع مارکسیسم عالی است. قرائت ظریفی که روله از آثار آنا زِگرس عرضه می‌کند، آشکار می‌سازد که چگونه آن هنرمند با پیچ و تاب‌هایی که به رمان‌های اخیرش می‌دهد، با نیمه‌راست‌ها و نیمه‌دروغ‌های «رئالیسم سوسیالیستی» به سازش می‌رسد. نقش ایده‌های مارکسیستی در رمان‌های تاریخی هاینریش مان با بحث‌های روله به‌خوبی روشن می‌شود. با مطالعۀ فصلی کاملاً مستند مشاهده می‌کنیم که اختلاف‌نظر هاینریش مان و توماس مان از دیالکتیکی به‌مراتب وسیع‌تر حکایت دارد ـ یعنی رویارویی ذهن و اندیشۀ آلمانی با کشش ناسیونالیسم راست از یک‌سو و انترناسیونالیسم رادیکال از سوی دیگر.

آنچه در اینجا زندگی هنرمندان مختلف را به یکدیگر می‌پیوندد، مرگ غیرطبیعی و نابهنگام است. صدای شاعران و درام‌نویسان و منتقدان آلمانی یکی پس از دیگری با تبعید یا قتل یا خودکشی خاموش می‌شود. با خواندن ماجرای نابودی اوسیتسکی، موهزام، کورنفلت، تئودور ولف، فریدل، تولر، هازنکلور، ارنست وایس و اشتفان تسوایگ پی می‌بریم که ادبیات به راستی خطرناک‌ترین پیشه‌هاست.

فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

پیش‌گفتار؛ چپ، جایی که قلب قرار دارد: اکسپرسیونیسم ـ رئالیسم انتقادی ـ شاعران کارگری و ادبیات کارگری ـ محفل لینکس کوروه ـ محفل ولت بونه؛ عشق و نفرت به شیاطین فرومایه: ارنست نیکیش و ناسیونال بلشویسم؛ تاریخ به مثابه تمثیل: در آثار لئون فویشتوانگر و هاینریش مان؛ خبرنگار سرخ: اگون اروین کیش؛ افسر قیصر ـ سرباز کمینترن: لودویگ رِن؛ همسفران بر سر دوراهی: آنا زگرس و جدل با گئورک لوکاچ؛ برت برشتی دیگر؛ هنر قیود درونی: آرنولد تسوایگ؛ مذهب شاعرانۀ یوهانس ر. بِشر؛ مثال‌هایی از روان‌پریشی سیاسی: کوبا ـ هرملین ـ هایم ـ بروئن؛ جمع‌بندی جنگ هیتلر ـ استالین: سه‌گانۀ تئودور پلیور؛ سپیده‌دم به پیش: ارنست بلوخِ فیلسوف؛ سال‌شمار رویدادها؛ کتاب‌شناسی؛ نمایه.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

دربارۀ تجدد ادبی: به انضمام سی‌ویک متن برگزیده دربارۀ تجدد ادبی از نویسندگان مختلف

دربارۀ تجدد ادبی: به انضمام سی‌ویک متن برگزیده دربارۀ تجدد ادبی از نویسندگان مختلف

عیسی امن‌خانی

در روایتی که در این کتاب از تجدد ارائه شده است، الف) تاریخ تجدد ادبی نه تا ظهور نیما، بلکه تا سال‌ها

ادبیات و زندگی: شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای زندگی بهتر

ادبیات و زندگی: شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای زندگی بهتر

گروهی از نویسندگان به ویراستاری آلن دوباتن

این کتاب مجموعه‌ای است از شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای به‌زیستی؛ زندگی

دیگر آثار نویسنده

ادبیات و انقلاب: نویسندگان روس، آلمان و از آسیا تا آمریکا

ادبیات و انقلاب: نویسندگان روس، آلمان و از آسیا تا آمریکا

یورگن روله

یورگن روله یکی از چند نویسنده و روشنفکری است که نخست مسحور جادوی کمونیسم بوده و سپس از واقعیت استالی

ادبیات و انقلاب (نویسندگان روس)

ادبیات و انقلاب (نویسندگان روس)

یورگن روله

ادبیات و انقلاب به سرنوشت ادبیات روس در دوران تسلط لنین، ژدانف و خورشچف می‌پردازد.