۲۵۱۶
۰
از کافه نادری تا کافه فیروز

از کافه نادری تا کافه فیروز

پدیدآور: مهدی اخوان لنگرودی ناشر: مرواریدتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۱۶۵۰شابک: 6_215_191_964_978تعداد صفحات: ۲۳۲

خلاصه

از كافه نادری تا كافه فيروز برش‌هايی است از خاطرات و تصاويری كه مؤلف از حضور شاعران و نويسندگان به ياد دارد.

معرفی کتاب

از كافه نادری تا كافه فيروز برش‌هايی است از خاطرات و تصاويری كه مؤلف از حضور شاعران و نويسندگان به ياد دارد. اين كتاب روايت خاطرات دوران جوانی مؤلف است در برخورد با اهالی شعر و داستان، در دهه‌های 40 و 50: خاطراتی كه عمدتاً در كافه‌های معروف آن زمان يعنی كافه نادری و كافه فيروز شكل گرفته است. در اين كتاب به جای آنكه آنها را از پشت كتاب‌هايشان ببينيم، سر ميز كافه در خلال بحث‌ها و گفتگوها و در پرسه‌زنی‌های شبانه‌شان با آنها همراه می‌شويم. كسانی همچون احمد شاملو، نصرت رحمانی، فرخ تميمی، منوچهر آتشی، رضا براهنی، جلال آل احمد، حميد مصدق، ابوالقاسم ايرانی، خسرو گلسرخی و .... .

در فصل چهارده این کتاب آمده است: در تابستان‌ها بعضی از دوستان کافه نادری و کافه فیروز می‌زدند به لنگرود مثلاً چند روزی خانۀ ما اتراق کنند. محبت‌های بی‌دریغ‌شان نصیب من می‌شد؛ مثلاً خسرو گلسرخی زمستان و تابستان نداشت. هر وقت من کفش و کلاه می‌کردم برای رفتن به لنگرود او هم با من می‌آمد. اگر تابستان بود، بیشترش را در چمخاله می‌گذراندیم. روزها در چمخاله بودیم و شب‌ها دوباره به لنگرود و خانه برمی‌گشتیم.

خسرو کنار دریا هم کت و شلوار می‌پوشید و کراوات می‌زد. داود هوشمند هم با خانواده‌اش تابستان‌ها می‌د و می‌آمد به لنگرود در خانۀ پدری و بیشتر چمخاله‌نشین بود، یعنی در آنجا زندگی می‌کرد. یکجورهایی جمع ما تکمیل می‌شد. پشوتن هم بیشتر تابستان‌ها را در لنگرود می‌گذراند. در لنگرود که بودیم، بعدازظهرهای تابستان وقتی آتش خورشید کم‌کم خاموش می‌شد، همه‌مان می‌زدیم و می‌رفتیم به خانۀ پشوتن. آنجا را تبدیل کرده بودیم به کافه فیروز و .... .

فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

فصل یک: آغاز راه؛ فصل دو: ورورد به کافه نادری: دیدار با صالح وحدت؛ فصل سه: کافه فیروز: آشنایی با نصرت رحمانی؛ فصل چهار: آشنایی با خسرو گلسرخی و هوشنگ طاهری و ...؛ فصل پنج: دوستی به نام هوشنگ بادیه‌نشین و آشنایان دیگر؛ فصل شش: با دوستان جنوبی غلامحسین سالمی و ابوالقاسم ایرانی؛ فصل هفت: ماجرای آشنایی با کاظم السادات اشکوری؛ فصل هشت: با جلال آل احمد و خاطره‌ای از دکتر براهنی؛ فصل نه: خاطراتی از حمید مصدق؛ فصل ده: احمد شاملو در کافه فیروز؛ فصل یازده: حکایت انجمن ادبی حافظ؛ فصل دوازده: یادی از کیومرث منشی‌زاده، علیرضا شهلاپور، شکیبایی لنگرودی و ...؛ فصل سیزده: با یادهایی از اشکوری، کارو، پایندۀ لنگرودی، شاهرودی و ...؛ فصل چهارده: تابستان‌های پر از خاطرۀ لنگرود با دوستان شاعر؛ فصل پانزده: دوشنبه‌های کافه فیروز با جلال آل احمد و گلسرخی و ...؛ فصل شانزده: شبی به یادماندنی با نصرت رحمانی؛ فصل هفده: پایان راه و لحظه‌های تلح وداع یاران؛ فصل هجده: فراخوانی یاد یاران پس از سالیان؛ فصل نوزده: خاطره‌های پیش از بازگشت؛ سال‌شمار محمدمهدی اخوان اقدم (مهدی اخوان لنگرودی).   

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.

مکالمه با سورنا: مجموعه گفتگوهای منوچهر آتشی

مکالمه با سورنا: مجموعه گفتگوهای منوچهر آتشی

به کوشش محسن میرکلایی، شهره رحیمی‌پور انارکی

این کتاب شامل ۱۲ گفتگو با منوچهر آتشی، شاعر جنوبی می‌شود که به همت چهره‌های ادبی معاصر مانند بهرام ا