۱۸۱۳
۰
آسیب‌شناسی شعر امروز دشتستان

آسیب‌شناسی شعر امروز دشتستان

پدیدآور: نصرالله قاسمپور ناشر: نویدتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: شیرازتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6_262_192_600_978تعداد صفحات: ۱۷۶

خلاصه

شعر هر دوره دارای ويژگی‌ها و مؤلّفه‌هايی است كه آن را از شعر پيش از خود متمايز می‌كند؛ از اين‌رو شعر هر دوره را بايد با معيارهای رايج در همان دوره، مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

معرفی کتاب

شعر بعد از انقلاب چهره‌ای متفاوت با شعر پيش از آن دارد، تفاوتی كه هم از نظر درون‌مايه و هم از نظر شكل شعر، قابل بررسی است. اين تفاوت در ادامۀ همان شعر شكل می‌گيرد و می‌توان پيش‌زمينه‌های آن را در شعر پيش از آن جستجو كرد.

 بنابراين ‌براي نقد و بررسی شعر هر دوره بايد ابتدا معيارهای ادبي آن دوره را شناخت و بر اساس آن به ارزيابی شعر آن دوره پرداخت. ممكن است يک معيار در دوره‌ای ارزش زيباشناختی و هنری داشته باشد؛ امّا در دورۀ بعد (‌به دليل اشباع‌شدن، تغيير سليقۀ ادبی مخاطب و...) توان زيباشناختی خود را از دست داده، به يک عنصر غيرمؤثّر تبديل شود:

«شيواست واژه‌های رخ و زلف و خط و خال                اما به شيوۀ غزل من نمی‌خورند»    (قيصر امين پور)

شعر امروز دشتستان (به عنوان بخشی از شعر امروز ایران) بسیاری از ویژگی‌های شعر امروز را در خود دارد و از تأثیر جریان‌های گوناگون شعری که بعد از انقلاب به وجود آمده، بی‌نصیب بوده است.

در این پژوهش نگارنده کوشیده است تا ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در شعر امروز دشتستان را (با توجه به معیارهای ادبی رایج در شعر امروز ایران) مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا زمینه برای شناخت بیشتر مخاطب و در نتیجه خلق آثاری ارزشمندتر فراهم شود.

از آنجا که مجموعه شعرهای منتشر شده از شاعران دشتستان بسیار محدود است، برای دسترسی بیشتر به آثار شاعران از نشریه‌های محلی نیز استفاده شده است؛ از این رو به دلیل پراکندگی منابع، تفاوت در تعداد آثار منتشرشده، نوع ارتباط با شعر امروز و ... برخی از شاعران حضوری پررنگ‌تر در این پژوهش داشته‌اند؛ به طور مثال حضور شاعری که در چند قالب (غزل، مثنوی، دوبیتی و رباعی) شعر گفته، در مقایسه با شاعری که فقط در یکی قالب‌ها طبع‌آزمایی کرده، به طور طبیعی بیشتر است.

در این پژوهش نمونه‌های متعددی از شاعران دشتستان (37 شاعر) به همراه نمونه‌هایی از 32 شاعر دیگر (گذشته و معاصر) ارائه شده است.

دشتستان از نظر ادبی دارای پیشینۀ درخشانی نیست. مشهورترین شاعری که با نام دشتستان شناخته می‌شود، فایز دشتستانی (1213 ه.ش ـ 1290 ه.ش) است که زادگاه وی (دشتی) جزء دشتستان بزرگ بوده است. بیشتر شاعران دشتستان (تا قبل از انقلاب) دوبیتی‌سرایانی هستند که تحت تأثیر ذهن و زبان فایز بوده‌اند که از مشهورترین آنها می‌توان به نادم، شیدا، ترجمان و ... اشاره کرد. از میان شاعران دشتستان، منوچهر آتشی در دهۀ چهل با شعرهایی چون «ظهور» و «خنجرها، بوسه‌ها و پیمان‌ها» در شعر معاصر مطرح شد و در طول چند دهه حضور موفق در عرصۀ شعر توانست آثاری ماندگار به فرهنگ و ادب فارسی تقدیم کند.

فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

پیش‌گفتار

بخش نخست: بررسی انتقادی قالب‌های رایج در شعر امروز دشتستان

بخش دوم: آسیب‌های لفظی شعر امروز دشتستان

بخش سوم: آسیب‌های معنوی شعر امروز دشتستان.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

شیوۀ شیوایی: 24 نقد بر 17 شاعر معاصر

شیوۀ شیوایی: 24 نقد بر 17 شاعر معاصر

بهاءالدین خرمشاهی

شاعرانی که در این کتاب شعر آنها نقد شده، همۀ آنها نامدارند؛ بعضی بیشتر و بعضی کمتر. گاه بر دفتری نقد

اشاره‌های خوشایند: جستارهایی دربارۀ شعر و اندیشۀ سهراب سپهری

اشاره‌های خوشایند: جستارهایی دربارۀ شعر و اندیشۀ سهراب سپهری

مهرداد مهرجو

این کتاب دربرگیرندۀ هفت جستار دربارۀ شعر و اندیشۀ سهراب سپهری است و نویسنده کوشیده در حد امکان زوایا