۳۳۴۰
۰
مجموعه اشعار عبدالعلی ادیب برومند (دو جلد)

مجموعه اشعار عبدالعلی ادیب برومند (دو جلد)

پدیدآور: عبدالعلی ادیب برومند ناشر: نگاهتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9_751_351_964_978تعداد صفحات: ۸۸۹+۷۲۷

خلاصه

ادیب برومند بیش از شصت سال با قلم و قدم در راهِ سربلندی ایران و تحقق آزادی و ضدیت با استبداد و استعمار کوشیده و بیشترین قسمت اشعارش میهنی، سیاسی و ملی است که بیشتر آنها در این مجموعه به چاپ رسيده است.

معرفی کتاب

ادیب برومند در مقدمۀ این کتاب می‌گوید: سال ششم برای من نشاط‌انگیز و خاطره‌پرور بود؛ زیرا از سال‌های نخستین عشق و علاقۀ فراوانی به ادبیات داشتم و در کلاس ششم سروکارم تنها با درس‌های ادبی بود و افزون بر کتاب‌های کلاسی از کتب ادبی کتابخانۀ دبیرستان و شهرداری اصفهان نیر بهره‌یابی کردم. دل‌بستگی بسیارم به ادبیات فارسی از همان وقت ذوق سخن‌سرایی را در من برانگیخت و اشعاری می‌سرودم که عیبی نداشت و گاه در روزنامه‌های عرفان و اخگر منتشر می‌شد.

پس از حادثه سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ و اشغال ایران به وسیله متفقین در جنگ جهانی دوم، به سرودن شعرهای سیاسی، انتقادی و میهنی پرداخت. موضوع این اشعار حمله به اشغال‌کنندگان ایران و مخالفت با عوامل بیگانه، ‌یعنی هواداران شوروی و انگلیس و انتقاد از دیکتاتوری دوران رضاشاه پهلوی و تقویت آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و حس وطن‌خواهی در مردم ایران بود که در جراید و مجلات کشور منتشر می‌شد.

 

ادیب دربارۀ مفهوم شعر و سبک خود چنین می‌گوید:

سبک من در شعر نئوکلاسیک است؛ به این توضیح که ظرف و وزن اشعارم همان وزن‌های پیشین است؛ ولی با زبان ادبی امروز و تغییراتی در شکل و ترادف قافیه‌ها و مطالب نو و بی‌سابقه در ادبیات کلاسیک و تصویرسازی‌ها و مضمون‌بندی‌های جدید و به‌کارگیری پاره‌ای از واژه‌های امروزی و اصیل که بسیاری از استادان ادب نیز نوگرایی در شعر را در همین‌باره ارزیابی کرده‌اند.

این سبک سخن‌سرایی، ادبیاتی است که در شعر و نثر از صدر مشروطه آغاز شد و هماهنگ با تغییرات سیاسی و اداری، پایه‌گذار بسیاری از دگرگونی‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در مسیر پیشرفت‌ها شد؛ ولی در این رهگذر بر اثر کودتای 1299 و آغاز دیکتاتوری پهلوی به تدریج دچار رکود و ایستایی شد و دنباله نیافت تا اینکه پس از شهریور 1320 و درخشش انوار آزادی در کشور دوباره به جریان افتاد و در مسیر تکامل خود آثار نیک به بار آورد و برای بسی از اصلاحات اجتماعی و تحرکات سیاسی و به طور کلی اعتلای شعر زمینه‌سازی کرد.

از ویژگی‌های دیگر استاد ادیب برومند، طبیعت‌گرایی و دلداگی به مظاهر زیبایی و جمال است؛ از این رو به مناظر طبیعی و باغ و صحرا و گل‌های رنگارنگ و گیاهان زیبای خودرو و درختستان‌های شکوهمند و چهرۀ زیبای خوبرویان و تجلیات دل‌انگیز بهار عشق می‌ورزد و این طبیعت‌گرایی همواره پرتو عرفان را دل و جان وی تابان و فروزان می‌گرداند. پس چنین است که بخشی از این کتاب به توصیف مظاهر طبیعت و تعریف بهار و خزان اختصاص دارد.

این کتاب دربردارندۀ اشعار زیر است که تا کنون به شکل کتاب چاپ نشده است:

اشعار سیاسی و میهنی؛ گرامیداشت‌ها از استادان علم و ادب و سیاست؛ پراکنده‌ها مشتمل بر انواع گوناگون از قصیده و دوبیتی‌های پیوسته و مثنوی و رباعی در موضوع‌های مختلف؛ اشعار توصیفی دربارۀ تجلیات طبیعت و آثار هنری؛ قطعه‌ها؛ غزل‌های چاپ نشده در دیوان دردآشنا؛ اشعار خانوادگی؛ سوگیادهای خانوادگی؛ دیداری از زادگاه.

فهرست مطالب این کتاب که در دوجلد به رشتۀ تحریر درآمده بدین ترتیب است:

جلد اول: روزگار دژم، گل‌های موسمی، سرود رهایی و پیام آزادی.

جلد دوم: حاصل هستی که دربردارندۀ ده بخش با این ترتیب است: سروده‌های میهنی، سروده‌های پراکنده از انواع موضوع، گرامیداشت‌ها، سروده‌های توصیفی، دوبیتی‌های پیوسته و انواع دیگر، اشعار خانوادگی، سوگنامه‌ها و اندوه‌نامه‌ها، قطعه‌ها، مثنوی‌ها و دیداری از زادگاه؛ راز پرواز؛ مثنوی اصفهان؛ آذین سخن که در آن قطعه‌ها و دوبیتی‌های پیوسته و مثنوی‌ها آمده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

علی باباچاهی: گفتگو، یادداشت، نقد، نظر و ...

علی باباچاهی: گفتگو، یادداشت، نقد، نظر و ...

به کوشش عبدالله سلیمانی

علی باباچاهی که معمولاً با هر مجموعۀ شعرش، مؤخره‌‌ای نیز همراه می‌کند، به عنوان جنجالی‌ترین شاعر معا

نامی بر پیشانی آسمان: نگاهی به جنبه‌های مختلف شعر و هنر فروغ فرخزاد

نامی بر پیشانی آسمان: نگاهی به جنبه‌های مختلف شعر و هنر فروغ فرخزاد

گروهی از نویسندگان به کوشش دامنیک پرویز بروکشا، نسرین رحیمیه

جستجو برای خوانش‌های پیچیده‌تر شعر و سینمای فرخزاد، ساختار اصلی مجموعه مقالات این کتاب است که ریشۀ آ