۳۶۰۲
۰
فرزند ایران: داستانی بر پایۀ سرگذشت فردوسی

فرزند ایران: داستانی بر پایۀ سرگذشت فردوسی

پدیدآور: میرجلال‌الدین کزازی ناشر: معینتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 8_076_165_964_978تعداد صفحات: ۱۹۲

خلاصه

"فرزند ایران" آزمونی نوآیین و بی‌پیشینه در داستان‌نویسی ایرانی است.

معرفی کتاب

نویسنده در دیباچۀ این کتاب می‌گوید اگر ساختار برونی و پیکرۀ داستان را که نوآیین و چالش‌خیز و هنگامه‌انگیز می‌تواند بود، فروبگذاریم، آنچه در ساختار درونی و پیام‌شناسی آن می‌بایدمان باز نمود، این است: فرزند ایران، از این دید بر سه شالوده بنیاد گرفته است که یکی از آنها پایه‌ور است و آن دوی دیگر پندارینه:

1. شالودۀ پایه‌ور برگرفته از شاهنامه است. استاد بس اندک در دیباچۀ شاهنامه و گاه در آغاز و انجام داستان‌ها از رخدادهای زندگانی خویش به گونه‌‌ای سخت کوتاه و نمونش (اشارت) وار سخن گفته است؛ نمونه را از چگونگی دست‌یافتنس به برنوشته‌ای از شاهنامۀ بومنصوری و کسانی که او را در آغاز کار سرایش شاهنامه، یاری کرده‌اند یا از همسر و پسر خویش و مرگ دردانگیز و دریغ‌آمیز آنان. این آگاهی‌های اندک و کوتاه، کانون و هستۀ پیدایی پاره‌ای از بخش‌های داستان فرزند ایران شده است.

شالوده‌های دیگر داستان را که پندارینه‌اند، همچنان به دوگونه می‌توان بخش کرد:

1. پندارینۀ پایه‌ور: این شالودۀ پندارینه افسانه‌ای است که از دیرباز پیرامون شاهنامه و فردوسی پدید آمده است و نخست سخت کوتاه از آن در تاریخ سیستان سخن رفته است که کتابی نوشته شده در 445 هجری خورشیدی و دیگر بار به فراخی در چهارمقاله که سده‌ای پس از آن به خامۀ نظامی عروضی سمرقندی به نگارش درآمده است و از آن پس در کتاب‌های چون تاریخ گزیدۀ حمدالله مستوفی و تذکرةاالشعرای دولتشاه سمرقندی نیز بازتاب یافته است، گاه با شاخ و برگ‌هایی بیهوده و زیانبار که افسانه را از تری و تازگی نخستین پیراسته‌اند و آن را فروپژمرده‌اند. این افسانه بر گِرد رخدادی درتنیده است و گسترش یافته است که رخدادی است یکسره بی‌پایه و برساخته و بربافتۀ شیفتگان شاهنامه و دوستداران فردوسی که می‌خواسته‌اند سخنور بس گرامی خویش را چونان نماد ایران و تاریخ و فرهنگ آن، در برابر خودکامه‌ای خونریز و سیاه‌نامه چون محمود غزنوی بایستانند.

با این همه نویسنده در این کتاب  در ساختار این افسانه اندکی دگرگونی را که به سود آن بوده است، روا داشته‌است و خواسته‌ که بیش با شگردها و شیوه‌های داستان‌شناختی همساز و دمساز آید و بیش شورانگیز و اثرگذار گردد.

2. پندارینۀ ناب: این گونۀ دومین از شالوده‌های پندارینه که به راستی داستان بر آن بنیاد گرفته است، بخش‌هایی است که به یکبارگی برآمده از پندار نویسنده و آفرینندۀ این داستان است که اگر این بخش‌ها آفریده نمی‌شد، داستان در پیکرۀ خام و آغازین افسانه می‌ماند. در این گونۀ پندارینه، تهیگی‌های افسانه و کژی‌ها و کاستی‌ها و بی‌اندامی‌های آن را از میان برده‌است و چهره‌هایی را به افسانه افزوده است و پاره‌ای از رخدادهای ناگزیر را نیز در گفتگوی‌ها، سخنانی کوتاه یا درازدامان را در دهان قهرمان داستان نهاده است.

ویژگی دیگر در فرزند ایران که نوآیین‌ترین و غیرمنتظره‌ترین ویژگی آن نیز می‌توان شمرد، زبان داستان است. داستان حتی در گفتگوی‌ها، زبانی است نگارین و آراسته و هنرورزانه. با این همه نویسنده کوشیده است که هنرورزی و آراستگی و نگارینی زبان داستان به گونه‌ای باشد که روشنی و روانی و رسایی آن را زیان نرساند.

برش‌هایی از این کتاب:

«فرزند برومند ایران بدین‌سان می‌شنود و می‌خواند و می‌اندیشید و می‌پژوهید و می‌بالید. نیز در کنار دانش و ادب و اندیشه، هنرها و شایستگی‌هایی دیگر را که جوانان را می‌زیبید و به کار می‌آمد، می‌آموخت و می‌ورزید. اسب می‌تاخت و گوی می‌باخت و تیخ می‌آخت و تیر می‌انداخت».

«او بزرگ‌مرد اندیشه و ادب ایران، پیر پاک و پارسای دری، فرزانه فرمند توس، انگیختار فرهنگ و منش ایرانی، شالوده ریز چیستی و ناخودآگاهانه ایرانیان، فردوسی بود. او به انگیزش پرشور و پافشارانه دوستان و دوستدارانش، از توس به غزنین آمده بود تا شهریار نامبردار آن روزگار، ‌محمود را دیدار کند و شاهکار ورجاوند و بی‌مانند خویش شاهنامه را، فراپیش وی بدارد و با پرتویی از فر فرهنگ و فروغی از تابش ایران زمین، چشمان او را که مردی نیرانی بود، به خیرگی بکشد و آشکارا و استوار، فریاد وی بیارد که بر بخشی از سرزمینی فرمان می‌راند که خاستگاه خورشید است و سرزمین سیمرغ».

فهرست مطالب این کتاب بدین شرح است:

دیباچه، فرزند ایران، نوجوانی، گفت‌وگوی‌های آدینه‌روز، جوانی، مردی، سوگ و سور، درگذشت دقیقی، بیژن و منیژه، فردوسی، رستم و اکوان دیو، تاریخ و افسانه، رستم و سهراب، واپسین سخن دوست دیرین، شاهنامنۀ بومنصوری، شاهنامه، مهتر گردنفراز، پسر نالان خیره‌سر، پیکی از غزنین، دو سوگ سترگ، فرجام شاهنامه آغاز رستخیز، به سوی غزنین، دیدار با عنصری و فرخی و عسجدی، در بارگاه محمود، به سوی هری، به سوی طبرستان، به سوی توس، نخستین دهش محمودی، پاک در خاک، یادداشت‌ها، کتاب‌نما و فهرست اعلام.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

مروارید ادب ایران

مروارید ادب ایران

سمانه سنگچولی

شهاب‌الدین عبدالله مروارید ملقب به بیانی کرمانی، تنها شاعری است که در قرن نهم هجری به سرودن رباعی شه

السیرة الفلسفیة و پاره‌ایی از دو اثر دیگر (به همراه مدخل ابوبکر رازی از دانشنامه فلسفۀ استنفورد به قلم پیتر آدامسون)

السیرة الفلسفیة و پاره‌ایی از دو اثر دیگر (به همراه مدخل ابوبکر رازی از دانشنامه فلسفۀ استنفورد به قلم پیتر آدامسون)

ابوبکر محمد بن زکریای رازی

ترجمۀ «السیرة الفلسفیة» نخستین بار در سال 1315 منتشر شد و پس از آن تا کنون چند نوبت انتشار یافته است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

دلتنگ جاودان: مجموعه اشعار کامل اسدالله عاطفی کرمانشاهی

دلتنگ جاودان: مجموعه اشعار کامل اسدالله عاطفی کرمانشاهی

به کوشش یدالله عاطفی با مقدمۀ میرجلال‌الدین کزازی

این کتاب در حقیقت دربرگیرندۀ تمام اشعار اسدالله عاطفی کرمانشاهی است که شامل 49 غزل، 20 قطعه، دو ربا

هنباز با رهروان راز: گزارش بیست غزل بر پایۀ زیباشناسی و باورشناسی

هنباز با رهروان راز: گزارش بیست غزل بر پایۀ زیباشناسی و باورشناسی

میرجلال‌الدین کزازی

نویسنده در این کتاب که «هنباز با رهروان راز» نام گرفته است، به شیوه‌های دفترهای پیشین، بیست غزل از خ