۱۴۲۱
۰
فرهنگ موضوعی دستور خط فارسی همراه با متن کامل دستور خط فارسی

فرهنگ موضوعی دستور خط فارسی همراه با متن کامل دستور خط فارسی

پدیدآور: مرتضی قاسمی ناشر: سروشتاریخ چاپ: ۱۳۸۷مکان چاپ: تهرانشابک: 1_664_376_964_978تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

دستور خط فارسی که با هدف یکسان‌سازی شیوۀ نگارش خط فارسی توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی تدوین شده ‌است، از جمله کتاب‌های مرجعی است که مورد مراجعۀ طیف وسیعی از کسانی است که به هر نحو با مقولۀ نوشتن سروکار دارند.

معرفی کتاب

پس از اینکه امر اطلاع‌رسانی به‌عنوان یک واقعیت انکارنشدنی شناخته شد، مسئلۀ انتخاب ابزار و سهولت دستیابی مخاطبان به اطلاعات ارائه‌شده از جمله نکاتی بود که عرضه‌‌کنندگان اطلاعات آن را مورد توجه قرار دادند. به همین دلیل صاحبان آثار علمی و ادبی و آموزشی و غیره، تمهیداتی را برای تسهیل امر مراجعۀ مخاطبان خود به اطلاعات اندیشیده‌اند که نمونه‌های آن از ابتدایی‌ترین نوع، یعنی فهرست مطالب آغاز کتاب شروع و در شرایط مطلوب، به واژه‌نامه‌ها و فهرست‌های پایانی ختم می‌شود که در واقع، این کار تلاشی است برای دستیابی سریع‌تر و استفادۀ بهتر خواننده از مطالب متن تا جایی که امروزه نبود آنها در هر مجموعه‌‌ای امتیازی منفی برای اثر موردنظر محسوب می‌شود.

در این میان، یکی از فهرست‌های بسیار کارآمد و در عینِ‌حال دور از چشم، فهرست موضوعی بوده که متأسفانه کمتر از دیگر فهرست‌ها بدان توجه شده‌است. معمولاً در تهیۀ فهرست‌های موضوعی اهدافی چون جست‌وجوی سریع، تفکیک موضوعی مطالب متن، پاسخ‌گویی به مخاطبان عام و سهولت دستیابی به اطلاعات دنبال می‌شود. فهرست‌سازی موضوعی، در واقع تحلیل اطلاعات موجود در یک متن و تبدیل آنها به کلیدواژه است و همین ویژگی فهرست‌‌های موضوعی است که به‌عنوان ابزار دست پژوهشگر او را در راه پژوهش یاری می‌رساند.

دستور خط فارسی که با هدف یکسان‌سازی شیوۀ نگارش خط فارسی توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی تدوین شده‌است، از جملۀ کتاب‌های مرجعی است که مورد مراجعۀ طیف وسیعی از کسانی است که به هر نحو با مقولۀ نوشتن سروکار دارند.

در گردآوری این مجموعه مسائلی نیز مورد توجه بوده که به طور خلاصه به آنها اشاره می‌شود:

1. تمامی آنچه در دستور خط فارسی با عنوان متن اصلی آمده است (حتی مقدمه‌ها و پانوشت‌ها) در این فهرست گنجانده شده است.

2. پانوشت‌های متن نیز افزون بر آنکه تقریباً به طور کامل در فهرست ضبط شده، در انتهای مجموعه به صورت جداگانه و با شمارۀ مسلسل آمده که شمارۀ مربوط به آنها در سرتاسر متن و در درون جدول‌ها وارد شده و خواننده می‌تواند به همۀ آنها دسترسی داشته باشد.

3. در تهیۀ این فهرست همواره سعی بر این بوده تا آنجا که ممکن است از ارجاع‌دادن به قواعد پیشین خودداری شود تا از این طریق اصل سهولت مراجعه برای مخاطب از نظر دور نشود.

4. در باب شیوۀ نگارش و اِعراب‌گذاری این مجموعه ذکر این نکته ضروری است که رسم‌الخطّ این کتاب بر اساس فرهنگ املایی خطّ فارسی ـ که کتابی است بسیار ارزشمند و کارآمد ـ بوده‌است.

5. به دلیل کم‌حجم‌بودن متن اصلی دستور خطّ فارسی و نیز سهولت دستیابی تمامی مخاطبان به آن، متن مذکور با صفحه‌بندی اصلی که از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شده، در ابتدا و پیش از فرهنگ موضوعی آن، در این مجموعه نیز درج شده‌است.

فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

پیش‌گفتار؛ فهرست دستور خط فارسی؛ دستور خط فارسی؛ فرهنگ موضوعی دستور خط فارسی؛ پانوشت‌های دستور خط فارسی.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب