۴۴۳۵
۰
دستور زبان دری

دستور زبان دری

پدیدآور: عبدالحبیب حمیدی ناشر: اقرأتاریخ چاپ: ۱۳۴۷مکان چاپ: کابلتعداد صفحات: ۱۳۲

خلاصه

این دستور برای اهل زبان و غیرزبان هر دو نوشته شده است.

معرفی کتاب

این دستور برای اهل زبان و غیرزبان هر دو نوشته شده و علاقمندان هر دو دسته به ویژه معلمانی که دری تدریس می‌کنند، می‌توانند به بهترین وجه از آن استفاده کنند. این اثر خیلی ساده نگاشته شده و مثال‌هایی که برای توضیح مطالب انتخاب شده و همه و همه ساده و عام‌فهم بوده و خواننده از آن زودتر به مطلب می‌رسد.

موضوعات این دستور مطابق دستور مطابق اساس‌های نوین دستورنویسی زبان دری در اروپا تصنیف شده و از این رهگذر مغایرت با دستورهای دیگر فارسی دارد. در این دستور سعی شده تا حقایق زبان ادبی دری افغانستان و خصوصیات محاوره‌ای آن نشان داده شود و در پساجاها فرق آن از فارسی ایرانی مشخص شود.

فهرست مندرجات این دستور بدین شرح است:

بخش اول: فونولوژی دری کابلی

1. عناصر صوتی یا فونیم‌ها (مخارج صوتی، طرز ادای آوازهای بستۀ بسیط، آوازهای انسدادی احتکاکی، آوازهای نیم‌بسته و ....)

2. آوازهای مصوت یا واول‌ها (تحریر واول‌های زبان دری کابل، فرق‌های اساسی اصوات مصوت کابلی با فارسی ایران، واول‌های مرکب یا دیفتانگ)

3. ضربه یا فشار (محل وقوع ضربه، قوانین ضربه، تغییر محل ضربه، نسبت الحاق پسوند و پیشوند و ...)

4. تفاوت تلفظ کلمات زبان دری ادبی و محاوره‌ای کابلی (تقدیم و تأخیر آوازها، حذف در کلمات، زیادت در کلمات و مصطلحات عامیانه، تبادله صداها)

5. تأثیر عربی و خصوصیات تلفظ و تحریر آن در زبان دری (تغییرات مهمی که در کلمات عرب داخل شده است، تغیر صدا، نرم ساختن کلمات، تغیر تحریر و تلفظ تنوین عربی و ...)

6. تأثیر و تلفظ انگلیسی در زبان دری (کلماتی که تغییر شکل کلی یا جزئی کرده و کلماتی که از روی احتیاج گرفته شده و تنها ضربۀ آنها تغییر کرده)

7. جدول الفبای بین‌المللی فونیتکی در برابر الفبای فارسی.

بخش دوم: مورفولوجی یا صرف که فصل اول آن دربردارندۀ کلمه و اقسام آن، اسم و انواع آن، جنس، عدد، حالت و پسوندهای اسم است.

فصل دوم شامل ضمایر و انواع آن می‌شود. فصل سوم از صفات و انواع آن سخن می‌گوید. فصل چهارم به بررسی عدد و انواع آن و فرق آن از فارسی ایرانی می‌پردازد.

در فصل پنجم فعل، اقسام فعل و باب‌های عربی در دری بررسی می‌شود. در فصل ششم قید یا ظرف و انواع آن را دربرمی‌گیرد و در فصل هفتم به حروف و اقسام آن پرداخته می‌شود.

نظر شما ۵ نظر

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب