۲۶۸۰
۰
ترانه‌سرای وطن (گزیدۀ شعر ابوالقاسم عارف قزوینی)

ترانه‌سرای وطن (گزیدۀ شعر ابوالقاسم عارف قزوینی)

پدیدآور: پژوهش و گزینش: ساعد باقری و سهیل محمودی ناشر: امیرکبیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰۰شابک: 9_330_303_964_978

خلاصه

این کتاب گزیده‌‌ای از اشعار عارف قزوینی است که از کتاب دیوان عارف قزوینی گردآوری شده است.

معرفی کتاب

امروزه وقتی سخن از شعر دورۀ مشروطیت می‌آید، نام عارف قزوینی در شمار چند شاعر مهم و پرآوازه قرار می‌گیرد. این نام و آوازه را عارف وامدار حضورش در عرصۀ جامعه و حساسیتش نسبت به وقایعی است که از کنار آنها بی‌توجه و خونسرد نگذشته است. همچنین عارف توانست به یکی از مهم‌ترین گونه‌های ادبی ـ هنری ـ تصنیف‌سرایی ـ تشخص بخشد و با بهره‌گیری از مهارتش در آهنگ‌سازی و خوانندگی، بیش از هنرمند دیگر در روزگار خود مخاطب داشته باشد و ارج و قدری بلند بیابد. افزون بر تسلط عارف بر تصنیف‌سرایی، مهارت و استادی وی ذر حیطۀ موسیقی تا بدان حد است که بی‌گمان اگر بخواهیم به شرح تحول و تطور موسیقی ایران در این سده بپردازیم، نام وی در کنار بزرگانی چون غلامحسین درویش‌خان، کلنل علینقی وزیری، مرتضی‌خان نی‌داوود و ابوالحسن صبا قرار می‌گیرد.

عارف قزوینی شاعری بزرگ و سخن‌سرایی توانا و آشنا به علوم و فنون ادبی نیست؛ اما با شگفتی و حتی می‌توان گفت به درستی در کنار این سخن‌سرایان بزرگ و توانای دورۀ خود مطرح است و دربارۀ زندگی و آثارش، مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی نوشته شده و پس از این نیز نوشته خواهد شد.

دیوان عارف قزوینی بارها به شکل و شمایل گوناگون و با مقدمه‌های متفاوت و کاستن و افزودن شعرها به چاپ رسیده است که کامل‌ترین دیوان وی همراه با شرح حال مفصل او به قلم خود شاعر و به همت محقق گرامی مهدی نورمحمدی به چاپ رسیده است.

به غیر از تصنیف، دیگر قالب‌های ادبی برای عارف قزوینی آنچنان مهم نبود. در سال‌های جوانی با غزل مأنوس‌تر بود و عواطف شخصی خود را در این قالب بیان می‌کرد. در سال‌های آخر هم از غزل کناره نگرفت، هر چند آثار دیگری جون مثنوی بلند «در جواب بازیگوش» را پدید آورد. چند مرثیه هم از او با قی مانده که یادگار سال‌های جوانی عارف است. معدود قصاید او نشان می‌دهد که چندان پایبند آیین سخنوری و ارائۀ دقایق و رموز زبان فارسی در ساختمانی مطنطن و سخته و ستوار نیست.

در همۀ آثار عارف بهره‌مندی از زبان سادۀ مردم و آسان‌گویی به خوبی نمایان است که یکی از رمز ورازهای پذیرش عارف و سخنش از سوی عموم مردم می‌تواند هم‌زبانی آنها با یکدیگر باشد.

در نهایت اینکه از دو جنبه به بررسی مهم‌ترین میراث عارف قزوینی که همان تصنیف‌های او باشد، می‌توان پرداخت. یکی بحث دربارۀ محتوا و پیام و معنای آنهاست و دیگر گفتگو دربارۀ فرم، ساختار و شکل این تصنیف‌ها.

فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است: مقدمه؛ غزل‌ها؛ مثنوی‌ها؛ قصاید؛ تصنیف‌ها و تک‌بیت‌های برگزیده.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.

مکالمه با سورنا: مجموعه گفتگوهای منوچهر آتشی

مکالمه با سورنا: مجموعه گفتگوهای منوچهر آتشی

به کوشش محسن میرکلایی، شهره رحیمی‌پور انارکی

این کتاب شامل ۱۲ گفتگو با منوچهر آتشی، شاعر جنوبی می‌شود که به همت چهره‌های ادبی معاصر مانند بهرام ا