۱۹۸۷
۰
تپه‌های سبز آفریقا

تپه‌های سبز آفریقا

پدیدآور: ارنست همینگوی ناشر: کتاب خورشیدتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مترجم: رضا قیصریهمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۶۰۰شابک: 7_88_7081_964_978

خلاصه

"تپه‌های سبز آفریقا" یکی از شاهکارهای ادبی است که در سال 1935 توسط همینگوی به نگارش درآمده است.

معرفی کتاب

گاوبازی و شکار از جمله علاقه‌های همینگوی بودند. او از طریق نوشتن دربارۀ آنها ضمناً می‌خواست دست به تجربیات تازه‌ای دست بزند که جنبۀ ادبی داشته باشد؛ از این‌رو خیلی‌ها تپه‌های سبز آفریقا را شکار ادبی خواندند؛ چون از نظر همینگوی فرصتی بود تا به قول خودش کتابی مطلقا واقعی بنویسد، در واقع آزمایشی به کار ببندد که وصف یک سرزمین و گردشی یک‌ماهه به منظور شکار، در صورت روایت جز به جز آن می‌تواند با اثری تخیلی رقبت کند یا نه. به عبارت دیگر رئالیسم بدون تخیل که تنها صورت گزارشی دارد اصولاً می‌تواند جذابیت ادبی داشته باشد؟ همینگوی می‌گفت: «باید نثری به وجود آورد که فراتر از شعر رود». شاید هم کنیای دل‌فریب سال‌های 1930 این امکان را به او داد تا در ترسیم مناظر همان‌طور که آرزویش بود چونان نقاشان امپرسونیست فرانسوی عمل کند؛ اما در روایت این کتاب تأثیر مستقیم "ماجراهای هاکلبری فین" اثر مارک تواین کاملا مشهود است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به ویژه در توصیف رودخانه و جنگل و اینکه می‌گویند تپه‌های سبز آفریقا بیانگر یک شاهکار ادبی است، چندان هم دور از واقعیت نیست. همینگوی زیاد اهل مصاحبه نبود؛ مصاحبه‌های اندکی هم که از تو موجود است، در واقع هماان حرف‌هایی است که در این کتاب و از لابلای حرف‌های او در وقت شکار آشکار می‌شود؛ کتابی که با دیگر آثار همینگوی تفاوت عمده دارد و قدرت روایت‌گری و هنر وصف او را به نمایش می‌گذارد.

شخصیت‌ها و حوادث این رمان، برخلاف بسیاری از رمان‌ها خیالی نیستند. هر خواننده‌ای که نتواند در آن علاقۀ عاشقانه کافی پیدا کند، حق دارد هر نوع علاقۀ عاشقانه‌ای را که موقع خواندن کتاب دم دست داشته باشد، در آن جای دهد. نویسنده کوشیده است کتابی مطلقاً واقعی بنویسد تا بفهمد توصیف یک سرزمین و شرح فعالیتی یک‌ماهه، در صورتی که دقیقاً عرضه شود، می‌تواند با اثری تخیلی رقابت کند یا نه.

این کتاب چهار بخش دارد و در سیزده فصل به رشتۀ تحریر درآمده است. در انتهای این کتاب نیز زندگینامه‌ای کوتاه از ارنست همینگوی آمده است.

در قسمتی از این کتاب آمده است: موقع شلیک، ابری از مرغان ماهی‌خوار را می‌بینی که در آفتاب بلند می‌شوند و همۀ افق دریاچه را صورتی می‌کنند و بعد فرود می‌آیند. بعد از آن هر بار که شلیک می‌کنی، برمی‌گردی و به آفتاب روی دریاچه نگاه می‌کنی و برخاستن سریع و شگفت‌آور ابر را می‌بینی و بعد فرونشستن آرام آن را. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

منابع مشابه بیشتر ...

نوشتن با جوهر باروت: اخبار ارنست همینگوی در روزگار او در آمریکا

نوشتن با جوهر باروت: اخبار ارنست همینگوی در روزگار او در آمریکا

گردآوری و ترجمه: علیرضا ساعتچیان

اخبار این کتاب برگرفته از آرشیو روزنامه‌های بیش از ده ایالت آمریکا، از روزنامۀ نیویورک تایمز تا روزن

روشی نو در تحلیل و مقایسۀ داستان‌های رئالیستی: با رویکردی به داستان‌های «یکی بود، یکی نبود» و «پیرمرد و دریا»

روشی نو در تحلیل و مقایسۀ داستان‌های رئالیستی: با رویکردی به داستان‌های «یکی بود، یکی نبود» و «پیرمرد و دریا»

هادی نوری شمسی

نویسنده در این کتاب با نگرشی نو نخست به بیان شیوه های تحلیل داستان های واقع گرا مبادرت کرده و سپس به

دیگر آثار نویسنده

ارنست همینگوی؛ آخرین مصاحبه و دیگر گفتگوها

ارنست همینگوی؛ آخرین مصاحبه و دیگر گفتگوها

ارنست همینگوی

ارنست همینگوی استاد داستان‌نویسی کوتاه و از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان آمریکایی در قرن بیستم است که بسیار

شادینامۀ کوتاه فرانسیس مکامبر و بیست‌وهفت داستان دیگر

شادینامۀ کوتاه فرانسیس مکامبر و بیست‌وهفت داستان دیگر

ارنست همینگوی

در این کتاب داستان کوتاه «شادینامۀ کوتاه فرانسیس مکامبر» از ارنست همینگوی همراه با 27 داستان کوتاه د