۱۰۶۰۲
۰
یک آسمان پرواز (مجموعۀ اشعار)

یک آسمان پرواز (مجموعۀ اشعار)

پدیدآور: محمدعلی مجاهدی (پروانه) ناشر: دفتر پژوهش و نشر سهروردیتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۶۰۰شابک: 8_77_6980_964_978

خلاصه

این کتاب مجموعۀ اشعار شاعر معاصر، محمدعلی مجاهدی است.

معرفی کتاب

محمدعلی مجاهدی (پروانه) حدود پنجاه سال است که در قلمرو موضوعی شعر و ادب آیینی قلم می‌زند و در حوالی شعر ولایی قدم برمی‌دارد. ره‌آورد این سیر و سفر معنوی، بیش از چهل اثر ادبی و پژوهشی است که بارها چاپ و منتشر شده و در اختیار مشتاقان آثار قلمی این شاعر و پژوهشگر نام‌آشنای معاصر قرار گرفته است.

مجموعۀ شعر «یک آسمان پرواز» کامل‌ترین و جامع‌ترین سروده‌های استاد مجاهدی است که به زیور طبع آراسته شده و یادآور یک عمر تلاش صادقانه و تأثیرگذار او در مسیر اعتلای شعر آیینی و احیای قرائت ارزشی و حماسی و عرفانی از فرهنگ مانا و گران‌سنگ عاشورا است.

در این کتاب اشعار محمدعلی مجاهدی در بخش‌هایی جداگانه و بدین‌ترتیب آمده است:

غزل‌ها، تغزل‌ها و غزل‌واره‌ها که بخش عمدۀ این کتاب را دربرمی‌گیرد و در این باب اشعاری مثل عطر مناجات، از اوست، لحظۀ آبی (به شهدای بی‌نام و نشان)، برگرد (به بهانۀ بازگشت آزادگان سرافراز)، سایه، به من دست می‌دهد (به خاک پای علی (ع))، سنگ بنای عشق (به خاک پای حضرت موعود)، ردّ مظالم (سیاه‌قلمی است به شیوۀ شاعران جوان)، جمال شاهد غیبی، صفای اشک، خرمن گیسو، زبان چشم، وداع، گذرنامۀ کربلا، حدیث عشق و .... آمده است.

ترکیب‌بند‌ها قسمت دیگری از این کتاب است که اشعاری از این قبیل در آن امده است: جمال خدا آشکار شد (به بهانۀ میلاد امام رضا)، ترکیب‌بند کرامت (در ستایش کریمۀ اهلبیت)، قیامی دیگر (ماجرای سفر شام و شهادت حضرت رقیه)، اولین فدایی (به بهانۀ میلاد حضرت زهرا)، زمزمۀ عشق (زبان حال جابر انصاری در روز اربعین) و .... .

ترجیع‌بندها که در آن سه شعر با این عناوین آمده است: ترجیع‌بند علوی (در منقبت ابوالعجائب علی ابن ابیطالب)، یا علی! (اشارتی به حالات اهل سلوک در مسیر محبت آل الله) و ترجیع‌بند فاطمی (در مراثی حضرت فاطمه).

چکامه‌ها باب دیگری از این کتاب است که در آن این اشعار آمده است: شمسۀ طلا، دختر نور (میلاد حضرت زهرا)، بیا اینجا (به یاد مسجد جمکران)، وجه خدا (در ستایش اهلبیت)، گل همیشه بهار (در بردباری و مصائب حضرت سجاد)، علی را که می‌شناخت، پیام امید، سفرنامۀ کربلا و .... .

مثنوی‌ها بخشی دیگر از سروده‌های این شاعر معاصر است که در این بخش این اشعار آمده است: نقطۀ عطف، آفتاب رفته است، ناشناس همیشۀ تاریخ، مرد باش (سخنی با زائران بقیع)، زیارت، خط‌شکن و ... .

رباعی‌ها بابی دیگر از اشعار این شاعر ارجمند است که در آن اشعاری بدین‌قرار آمده است: زلال کوثر، اذان سرخ، هفتاد و دو خورشید، تلاوت، فاصله (نذر حضرت زینب)، داغ، در آینۀ آب، بر عرش نی، نگاه، پرستاری (نذر حضرت سجاد)، دل شکسته، تصویر علی، غم‌نامه، در راه طلب، ارادت دیرینه و .... .

قسمت پایانی این کتاب به قالب‌های دیگری که این شاعر معاصر در آنها به سخن‌سرایی پرداخته است و اشعاری مثل علی و مسیح، فال، گفتگویی با حافظ، قطعه، مبادا (در مصائب حضرت زهرا) و ... آمده است.

نمونه‌ای از رباعی‌های این شاعر که در این کتاب آمده، این رباعی است و با عنوان "یا علی می‌گفتم" سروده شده است:

می‌زد چو بلا صلا، بلی می‌گفتم                                اندوهِ نبی را به ولی می‌گفتم

در لحظۀ برخاستن از بستر درد                                  تابم که نبود، یا علی می‌گفتم  

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

دیوان اشعار حاج میرزا علی سیاح‌زاده

دیوان اشعار حاج میرزا علی سیاح‌زاده

حاج میرزا علی سیاح‌زاده

دیوان اشعار حاج میرزا علی سیاح‌زاده (سیاح ـ سیاحی) شامل قصاید، مولودیه، بهاریه، کتاب معراج النبی و ک

نسب نامۀ شاه عالم‌پناه (شاه طهماسب صفوی: 930 ـ 984)، دیوان مظلوم شیرازی

نسب نامۀ شاه عالم‌پناه (شاه طهماسب صفوی: 930 ـ 984)، دیوان مظلوم شیرازی

مظلوم شیرازی

این دیوان که نه دیوان، بلکه یک کتاب دربارۀ تاریخ معنوی و ولایی صفویه است، نشان از تسلط شاعر بر معا