۲۱۸۳
۰
آفرینش زیانکار در روایات ایرانی

آفرینش زیانکار در روایات ایرانی

پدیدآور: آرتور کریستنسن ناشر: شفقتاریخ چاپ: ۱۳۵۵مترجم: احمد طباطباییمکان چاپ: تبریزتیراژ: ۱۰۰۰

خلاصه

این نوشته از آخرین تحقیقات ایران‌شناس مشهور دانمارکی، آرتور کریستنسن و بی‌تردید یکی از جامع‌ترین پژوهش‌ها دربارۀ دیوان و اهریمنان در روایات ایرانی است.

معرفی کتاب

این نوشته از آخرین تحقیقات ایران‌شناس مشهور دانمارکی، آرتور کریستنسن و بی‌تردید یکی از جامع‌ترین پژوهش‌ها دربارۀ دیوان و اهریمنان در روایات ایرانی و بررسی منش بدگوهران و اهریمن‌آفریدگان طبق معتقدات قوم هند و اروپایی و قوم هند و ایرانی و ایرانیان در طول تاریخ اعم از دورۀ باستانی و اسلامی است و اگرچه تحقیقی منحصر‌به‌فرد در این‌باره محسوب نمی‌شود؛ ولی از نظر جامعیت و دیدگاه گستردۀ تطبیقی و عمق و اختصار پژوهشی ممتاز و معتبر به شمار می‌آید.

در این کتاب آنچه در طی قرون و اعصار در باب دیوان و اهریمنان در روایات ایرانی آمده، باز شده و دانسته می‌شود که چگونه این ناپاکان و زیان‌کاران تحت تأثیر اندیشه‌ها گونه‌گون مذهبی هر بار به رنگی ملون شدند. از میان دیوان، یعنی ایزدان برخی از جوامع بزرگ ایرانی، آن گروه که گرد «میتر» و «آناهیتا» جمع می‌آمدند، در آغاز توسط زردشت طرد شدند و سپس به طور انفرادی در حلقۀ ایزدان یاری‌دهندۀ مزدا راه یافتند و منزلت والای خود را نزد زردشتیان یافتند.

دیگر دیوان که در ایران باختری پیروانی داشتند، برای همیشه به مأوای دوزخی که مغان برای آنها فراهم آورده بودند، رانده شدند؛ ولی زردشتیان باختر و خاور ایران کلمۀ دیو را در آغاز برای نشان‌دادن ایزدان دشمن به کار می‌بردند؛ بعدها مفهوم این واژه دگرگون شد و به موجودات خارق‌العاده و بدسرشتی که با آیین راستین مخالفت می‌ورزیدند، اطلاق شد.

فهرست مطالب این کتاب بدین‌قرار است:

دیباچه؛ پیش‌گفتار مترجم؛ بخش اول: ایزدان دروغین درگاهان؛ بخش دوم: اهریمنان و دیوان در یشتها؛ بخش سوم: اهریمنان در وندیداد؛ بخش چهارم: "دودان" در سنگ‌نبشتۀ خشایارشاه؛ بخش پنجم: اهریمنان و دیوان در ادبیات ایرانی میانه؛ بخش ششم: دیوان و پریان و اژدهایان در حماسۀ نو ایرانی؛ بخش هفتم: دیوان تازی و دیوان ایرانی؛ فرایند گفتار؛ آخرین یادداشت؛ فهرست نام ایزدان و اهریمنان؛ فهرست نام کسان؛ فهرست نام سلسله‌ها، اقوام و فرق؛ فهرست نام جای‌ها؛ فهرست نام کتب، مجلات و مقالات و فهرست علایم اختصاری.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

شاهنامه و هنر نقالی: داستان سیاوش در سه روایت

شاهنامه و هنر نقالی: داستان سیاوش در سه روایت

علی تقوی

این کتاب به تحلیل و بررسی تعامل شاهنامه با یکی از مردمی‌ترین هنرهای ایرانی، یعنی هنر نقالی می‌پردازد

جستارهایی دربارۀ اسطوره‌های ایرانی و گفتارهای دیگر در پیوند با ادب حماسی

جستارهایی دربارۀ اسطوره‌های ایرانی و گفتارهای دیگر در پیوند با ادب حماسی

حمیدرضا اردستانی رستمی

این کتاب برگزیدۀ هفت گفتار و یک پیوست از مقاله‌هایی است که میان سال‌های 1390 تا 1400 در نشریات مختلف