۲۱۷۳
۰
احوال دل گداخته: گزیدۀ مکتوبات مولانا

احوال دل گداخته: گزیدۀ مکتوبات مولانا

پدیدآور: مصحح: غلامعلی حداد عادل (انتخاب، مقدمه و توضیحات)ناشر: سخنتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۲۰۰شابک: 8_647_372_964_978

خلاصه

در این کتاب تعداد 65 نامه از نامه‌های مولانا که اولین بار در سال 1973 م به چاپ رسیده و به دوست‌داران مولانا معرفی شده است، آمده است.

معرفی کتاب

نام کتاب از نامۀ صد و سی‌ام (نامۀ شمارۀ 60 در این مجموعه) گرفته شده است.

در این کتاب بعد از پیشگفتار، مقدمه در سه فصل مرتب شده است: فصل اول به بیان «نظم ساختاری و مضمون نامه‌ها» اختصاص دارد؛ فصل دوم «فواید زبانی و ادبی نامه‌ها» را شامل می‌شود و فصل سوم «فواید اجتماعی نامه‌ها» را دربرمی‌گیرد.

ویژگی‌های این کتاب:

تعداد نامه‌های آورده شده در این کتاب، 65 نامه است که منتخبی است از 159 نامۀ اصلی به دلیل تدریس شدن در کلاس‌های درسی به منظور آشنایی متعلمین با نمونه‌ای از نثر فارسی. بعضی از نامه‌ها کامل و برخی دیگر در این کتاب با حذف بعضی از قسمت‌ها آورده شده است.

مولانا در آغاز هر نامه بنا به رسم زمانۀ خود القابی متناسب با مخاطب نامه آورده است که در این کتاب تکرار همۀ القاب در آغاز همۀ نامه‌ها نیامده و تنها به ذکر چند نمونه بسنده شده است؛ البته آنچه حذف شده، فرق مهمی با آنچه آورده شده، نداشته است.

لغات بیشتری از هر نامه معنا شده و ترجمۀ آیات قرآن و احادیث و ادعیه و عبارات و اشعار عربی در پایان هر نامه آمده است و در چند مورد اشعار عربی به شعر فارسی ترجمه شده است. در بیان معانی لغات از میان چند معنا، تنها آن وجه برگزیده شده و آورده شده که با معنای موردنظر مولانا در متن انطباق داشته یا به آن نزدیک بوده است. واژه‌نامه‌ای الفبایی از مجموع لغات و عباراتی که در ذیل هر نامه معنا شده نیز در پایان کتاب آمده است.

آیات قرآن و احادیث اگر تکراری بوده، در توضیحات به نامۀ قبلی ارجاع شده است. در مکتوبات کمتر نامه‌ای وجود دارد که در آن مولانا چندبار آیات قرآن را در ضمن عبارات و جملات فارسی نیاورده و به اصطلاح تضمین نکرده باشد. اگر به جای این آیات، ترجمۀ فارسی آنها قرار داده شود، نظم دستوری و ساختار نحوی جمله درهم می‌ریزد. تناسب آیات قرآن با متن بیشتر تناسب مفهومی است.

بخشی از مطالب بعضی از نامه‌ها گاهی به زبان و بیانی دیگر در مثنوی "فیه ما فیه" آمده است که این موارد در توضیحات مشخص شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

نجدت توسون

درحالی‌که طریقت‌های بسیاری در طول تاریخ پا به عرصۀ وجود گذاشتند و هر کدام با توجه به پشتوانه‌های نظر

آیرونی: سیر مفهوم آیرونی در فلسفه از افلاطون تا نیچه، دریدا، دومان و دلوز

آیرونی: سیر مفهوم آیرونی در فلسفه از افلاطون تا نیچه، دریدا، دومان و دلوز

کلر کولبرگ

کولبرگ در این کتاب به فلسفۀ آیرونی و کارکردهای این تمهید ادبی در فلسفه، ادبیات و سیاست می‌پرازد.