۲۳۷۹
۰
درختان تبعیدی: نمونه‌های غزل امروز افغانستان

درختان تبعیدی: نمونه‌های غزل امروز افغانستان

پدیدآور: به انتخاب سیدضیاء قاسمی و علی‌محمد مؤدب ناشر: شهرستان ادبتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 2_12_6889_600_978

خلاصه

در این کتاب سعی شده است تازه‌ترین غزل‌های شاعران افغانی نسبت به زمان جمع‌آوری مجموعه، انتخاب شود.

معرفی کتاب

با توجه به وضعیت شعر امروز افغانستان و نیاز مبرم آن به معرفی، نویسنده لازم دیده است تا این مجموعه را گردآوری کند. در انتخاب غزل‌های این مجموعه افزون بر اینکه تا حدی از تسامح برای معرفی بهتر و کامل‌تر غزل و غزل‌سرایان امروز افغانستان در نظر گرفته شد، سعی شده حدی از مقبولیت کیفی نیز در نظر گرفته شود و از آوردن شعرهای ضعیف خودداری شود تا کتاب برای خوانندگان تلذذ نیز به همراه داشته باشد و در پایان افزون بر اینکه حس زیبایی‌شناسی خواننده از شعرهای این مجموعه اقناع می‌شود، شناخت مناسبی هم از غزل امروز افغانستان باشد.

هنر و ادبیات یک جامعه در هر دوره‌ای از تاریخ، آیینه‌ای از اوضاع و شرایط آن جامعه است و بهتر از هر چیزی و هر وسیله‌ای آن اوضاع را بازنمایی می‌کند. از این‌روست که معمولا در مطالعه و شناخت اوضاع و احوال اجتماعی و روانی مردم و جوامع گذشته، آثار ادبی و هنری آنها مهم‌ترین منبع برای مورخان و پژوهشگران است و تاریخ ادبیات و هنرشان این اوضاع و احوال را صادقانه‌تر و کامل‌تر از تاریخ عمومی‌شان بازنمایی می‌کند.

هنر و ادبیات امروزه افغانستان هم از این قاعده مستثنی نیست. جامعۀ امروز افغانستان بعد از گذراندن چند دهه جنگ و ناآرامی و تجربۀ تمامی شرایط و بحران‌های جنگ، در حال حاضر مثل تمام جوامع بعد از جنگ، گرفتار از سر گذراندن عواقب آن است که رد و نشان این عواقب را خوانندۀ فرهیختۀ این کتاب می‌تواند به نحو و نسبت‌های مختلف در غزل‌های منتخب در این کتاب مشاهده کند.

بحران‌ها و گسست‌های اجتماعی اگرچه تأثیرات چندان مطلوبی بر صورت و سیرت ادبیات امروز افغانستان بر جای نگذاشته؛ اما به هر روی مواهبی نیز داشته است. وفور موضوع و سرشاری عاطفه از این مواهب است که شاعر افغانستان را همیشه در موضوع جدی‌گفتن و مؤثر‌گفتن قرار داده است؛ از این‌رو در شعر افغانستان کمترین مایه از توجه به تفنن‌هایی مانند بازی‌های فرمالیستی و زبانی و انواع موج‌بازی و جریان‌بازی را می‌توان مشاهده کرد.

در بدنۀ شعر امروز افغانستان غزل همچنان پر رونق و مورد استقبال است و حتی در میان شاعرانی که در ممالک غربی به سر می‌برند، کانون‌های گرمی دارد. در گرد‌آوری این مجموعه سعی بر این شده است که حتی‌الامکان تازه‌ترین غزل‌های شاعران نسبت به زمان جمع‌آوری مجموعه انتخاب شود؛ غزل‌هایی که به تأکید، آینه‌ای از اوضاع جامعۀ امروز افغانستان و انسان امروز افغانستانی است.

شاعرانی که اشعار آنها در این مجموعه آمده است، بدین ترتیب است:

محمدتقی اکبری، محبوبه ابراهیمی، ابراهیم امینی، غلامرضا ابراهیمی، جاوید احساس، سید نادر احمدی، روح الامین امینی، شهباز ایرج، واصف باختری، روح‌الله بهرامیان (تشنه)، عیسی بهشام، زینب بیات، صفیه بیات، سیدحکیم بینش، قنبرعلی تابش، کاوه جبران، سیدعلیرضا جعفری، عبدالرحیم جعفری، علی جعفری، محمد جعفری، رفیع جنید، فایقه جواد مهاجر، محمدآصف جوادی، عبدالسمیع حامد، حسن حسین زاده، زهرا حسین زاده، تکتم حسینی، سیدسکنر حسینی، سیدعاصف حسینی، غلام حضرت حسینی (باران)، داوود حکیمی، حسین حیدربیگی، صالح محمدخلیق، شهیر داریوش، محمدسرور رجایی، محمدبشیر رحیمی، علی‌مدد رضوانی، سیدموسی زکی‌زاده، سلمان‌علی زکی، مژگان ساغر (شفا)، سید ضیاء الحق سخا، محمدشریف سعیدی، محمدمحسن سعیدی، صدا سلطانی، سهراب سیرت، نورمحمد شکوه، عنایت‌الله شهیر، عبدالقهار عاصی، محمدجعفر عزیزی، صادق عصیان، سیدعلی عطایی، اسدالله عفیف باختری، آیت الله سیدحیدر علوی نژاد بلخی، حکیم علیپور، خالده فروغ، محمدحسین فیاض، سیدضیاء قاسمی، سیدفضل‌الله قدسی، محمدکاظم کاظمی، پرویز کاوه، نیلوفر لنگر، سیدابوالفضل مبارز، سیدحسن مبارز، حمید مبشر، عبدالوهاب مجیر، سیدفاضل محجوب، سیدرضا محمدی، شوکت علی‌محمدی، سیدعلی موسوی مشکات، سیدابوطالب مظفری، سیدمیرحسین مهدوی، مجیب مهرداد، سیدشاه حسین موحد بلخی، هادی کارگر میران، پرتو نادری، لطیف ناظمی، نصیر ندیم، عبدالشکور نظری، زبیر هجران قاسم‌زاده، سارا هلمندی، محمد واعظی و علی یعقوبی (شاهد). 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

دیوان ندیم

دیوان ندیم

عبدالغفور ندیم کابلی

یکی از مسائل جدیدی که در شعر ندیم دیده می‌شود که تا آن روزگار کمتر طرح شده، بحث «وطن» و «وحدت ملی» ا

تحلیل شعر مهاجرت افغانستان

تحلیل شعر مهاجرت افغانستان

گل‌نساء محمدی

در این کتاب شعر حدود سی نفر از شاعران افغانستان بررسی شده است.