۱۹۶۹
۰
استادان زندگی و داستان‌های دیگر

استادان زندگی و داستان‌های دیگر

پدیدآور: ماکسیم گورکی ناشر: انتشارات نگاهتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مترجم: احمد صادق، عبدالله توکل و کارنمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3_795_351_964_978

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه ماکسیم گورکی است.

معرفی کتاب

ماکسیم گورکی نویسندۀ نامدار روسی در سال 1868 در نیژنی نووگورود متولد شد. شهری که از سال 1932 تا 1990 یعنی فروپاشی اتجاد شوروی، به افتخار او «گورکی» نامیده می‌شد. وی انسانی بزرگ و نویسنده‌ای خودساخته بود و آنچه را آموخته بود، حاصل آموزه‌ای او از دانشکدۀ زندگی و اجتماع بود.

او به دلیل اوضاع بد خانواده‌اش از نه سالگی مجبور به کار‌کردن شد و برای امرار معاش تن به دشوارترین کارها داد. این تلخ‌کامی ها سبب شد آنگاه که به نویسنده‌ای معروف بدل شد، نام مستعار گورکی را برای خود برگزیند که در روسی به معنای «آدم تلخ» است. گورکی نویسنده‌ای رئالیست بود و تلاش می‌کرد با دیدگاهی روشن و همراه با خوش‌بینی دشواری‌های زندگی افراد فرودست جامعه را در آثارش بازتاب دهد.

نوع نگاه و شیوۀ تفکر گورکی در حمایت از محرومان سبب شد درآثارش زندگی کارگران، فقرا، ولگردان و دزدان تجلی یابد و به همین دستگاه تزاری، افکار او را انقلابی ارزیابی کرد و با پرونده‌سازی کاری کرد که از سال 1906 تا 1913 را در تبعید بگذراند.

با پیروزی انقلاب در سال 1917 او یکی از هواداران سرسخت سوسیالیسم شد؛ اما هرچه بیشتر گذشت و با تندروی بلشویک‌ها و رهبرشان لنین آشنا شد، از همراهی با آنان کناره گرفت و به بهانۀ بیماری و ضعف جسمی روسیه را وانهاد و سال‌ها در سورنتوی ایتالیا زندگی کرد که کتاب «افسانه‌های ایتالیا» حاصل این دوران است.

گورکی در انتهای عمر به روسیه بازگشت و با استقبال مردم روبرو شد و سرانجام در سال 1936 بر اثر بیماری و ضعف ناشی از بیماری و آثار زندگی و جوانی پررنج دیده از بر جهان فرو بست. روزگاری دشوار که در بیشتر آثار او تجلی یافته و در کتاب «گوشه‌هایی از خاطرات من» صحنه‌هایی از آن را ثبت کرده است. گورکی داستان‌نویس بشردوستی بود که گنجینۀ خاطراتش هرگز تهی نشد. معروف است که تولستوی خاالق «جنگ و صلح» و فیلسوف بزرگ به شدت به شیوۀ بیان و قصه‌گویی گورکی علاقمند بود و تا او را می‌دید، می‌گفت: «تو خیلی خوب قصه می‌‌گویی، از دوران کودکی خود برایم بگو».  

این کتاب مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه گورکی است که توسط انتشارات نگاه در اختیار علاقمندان به آثار کلاسیک قرار می‌گیرد و داستان‌های کوتاهی که در این کتاب آمده است، بدین قرار است: استادان زندگی، شهریاری که پرچم حکومت برافراشته بود، آموزگار اخلاق، فرانسۀ زیبا، نهم ژانویه، شیدایی و مالو. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دربارۀ ارتباطات: ارتباطات و تجلی آن در ادبیات و شعر فارسی

دربارۀ ارتباطات: ارتباطات و تجلی آن در ادبیات و شعر فارسی

حمید مولانا

در این کتاب ابتدا دایره یا جهان و عالم ارتباطات انسان را در یک الگوی پنج‌گانه به این ترتیب خلاصه شده

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

مانیکا بوم ـ داچن و جَنِت کوک

این کتاب به جای آنکه به توالی تاریخ جنبش‌های هنری بپردازد، با رویکردی موضوعی، برخی شاهکارهای هنر مدر

منابع مشابه بیشتر ...

نقد و تحلیل داستان‌های کوتاه ریموند کارور

نقد و تحلیل داستان‌های کوتاه ریموند کارور

هارولد بلوم

در این کتاب اطلاعاتی دربارۀ زندگی‌نامه و کتاب‌شناسی ریموند کارور و تحلیل‌هایی انتقادی بر داستان‌های

تاریخ ادبیات معاصر عرب کمبریج

تاریخ ادبیات معاصر عرب کمبریج

گروهی از نویسندگان به سرویراستاری محمدمصطفی بدوی

کتاب «تاریخ ادبیات عربی» کمبریج در محافل دانشگاهی با استقبال فراوانی روبرو شده است و ارزش علمی منحصر