۲۳۰۹
۰
اسطوره

اسطوره

پدیدآور: رابرت آلن سگال ناشر: بصیرتتاریخ چاپ: ۱۳۸۹مترجم: فریده فرنودفرمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8_08_5492_600_978

خلاصه

کتاب حاضر درآمدی بر مهم‌ترین نظریه‌های سده‌های نوزدهم و بیستم در باب اسطوره است. نویسندۀ کتاب کوشیده است تا با تکیه بر آرای نظریه‌پردازان برجسته به پرسش‌های مربوط به اسطوره پاسخ دهد.

معرفی کتاب

کتاب حاضر درآمدی بر مهم‌ترین نظریه‌های سده‌های نوزدهم و بیستم در باب اسطوره است. نویسندۀ کتاب کوشیده است تا با تکیه بر آرای نظریه‌پردازان برجسته‌ای همچون فریزر، تایلور، مالینوفسکی، فروید، لوی اشتراوس، کاسیرر، الیاده و ژیرار به سؤالات زیر پاسخ دهد: اندیشۀ اسطوره‌ای چگونه فهم ما از علم را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ اسطوره و دین تا چه حد با هم مرتبط هستند؟ آیین و مناسک چیستند و نسبت آن دو با اسطوره چیست؟ اسطوره چگونه بر ادبیات، هنر و به طور کلیب جامعۀ انسانی تأثیر می‌گذارد؟ آیندۀ اسطوره‌پژوهی چه خواهد شد؟

نویسنده در این کتاب به گونه‌ای مختصر و مقید در هشت فصل رویکردهای مختلف به اسطوره را در بسترهایی چون علم، فلسفه، دین، آیین و مناسک، ادبیات، روان‌شناسی، ساختارگرایی و جامعه‌شناسی بررسی می‌کند. او در هر یک از این فصول آراء اصلی‌ترین و محوری‌ترین صاحب‌نظران مربوط به اسطوره در آن حوزۀ خاص را مطرح می‌کند و با آوردن قطعاتی از مهم‌ترین آثار این صاحب‌نظران در زمینۀ اسطوره به روشن‌تر‌شدن بحث یاری می‌رساند. وی در بخش پایانی فصل هشتم و همچنین در قسمت نتیجه‌گیری پس از بیان و تحلیل نظریات مختلف به طرح رأی خود دربارۀ اسطوره آدونیس و آیندۀ اسطوره‌پژوهی می‌پردازد.

نویسنده در مقدمه این کتاب می‌گوید: کتاب حاضر درآمدی بر اسطوره‌ها نیست؛ بلکه مقدمه‌ای بر رویکردهایی به اسطوره یا نظریه‌هایی در باب اسطوره است که البته این کتاب تنها به طرح نظریه‌های دورۀ مدرن محدود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از یک اسطورۀ خاص نظیر اسطورۀ آدونیس بهره می‌گیرد تا بتواند شدت و ضعف هر یک از این نظریه‌ها را در تحلیل این اسطوره مشخص سازد، در پایان هر فصل کارآمدی نظریه‌های مطرح شده را با به‌کار‌بستن آنها دربارۀ اسطورۀ آدونیس نشان می‌دهد که البته این اقدام با نقاط قوت و ضعف همراه است که نقطۀ قوت آن کمک به خواننده است تا بتواند نظریه‌های مطرح شده را با یکدیگر به خوبی مقایسه کند و ضعف آن در این است که طبیعتاً برخی از این نظریه‌ها با این اسطورۀ خاص سازگار نیستند. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

فرهنگ نام‌های کهن و باستانی استان مازندران

فرهنگ نام‌های کهن و باستانی استان مازندران

مصطفی پاشنگ

1160 نام کهن و باستانی در استان مازندران شناسایی و ریشه‌یابی شده که در این کتاب گزارش شده است، استوا

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف

منابع مشابه بیشتر ...

 جستارهایی در نمایش خلاق و درمان

جستارهایی در نمایش خلاق و درمان

ترجمه و نگارش: یدالله آقاعباسی

پدیدآورندگان در این مجموعه بر کارکردهای دیگر نمایش خلاق به‌ویژه در تعلیم و تربیت و درمان متمرکزند؛ ا

روان‌شناسی سیاسی پادشاهان قاجاری

روان‌شناسی سیاسی پادشاهان قاجاری

ابراهیم برزگر

نویسنده در این کتاب می‌کوشد با کاربردی‌کردن نظریه‌های روان‌شناختی ـ سیاسی، تحولات سیاسی و اجتماعی عص