۲۶۵۴
۰
الرسالة القشیریة

الرسالة القشیریة

پدیدآور: ابوالقاسم عبدالکریم ابن هوازن قشیری مصحح: سید علی اصغر میر باقری و زهره نجفیناشر: سخنتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 3_639_372_964_978

خلاصه

الرسالة القشیریة یکی از قدیمی‌ترین متون تعلیمی عرفان اسلامی است. حکایات و اقوال این کتاب مرجع بسیاری از متون اصلی عرفانی دوره‌های بعد به شمار می‌رود؛ همچنین این کتاب منبع باارزشی در تبیین اعتقادات متصوفه در سنت اول عرفانی است و می‌تواند بسیاری از دید‌گاه‌های عرفا را روشن کند.

معرفی کتاب

این کتاب بنا به گفتۀ نویسنده، خطاب به صوفیان روزگار خودش بوده است؛ به همین سبب نویسنده کوشیده مباحث کتاب را به شیوه‌ای ساده و روان بیان کند. این کتاب یک مقدمه، دو فصل و 55 باب دارد. در مقدمه نویسنده از صوفیان زمان خود انتقاد می‌کند و یادآور می‌شود آنچه در این روزگار تصوف می‌خوانند، تنها ظاهر و نامی از تصوف است.

نویسنده در فصل اول دربارۀ توحید سخن می‌گوید و در این فصل از منظر تصوف و عرفان اسلامی به بیان اهمیت، تعریف، آثار و نتایج توحید می‌پردازد و شمار زیادی از اقوال مشایخ طریقت دربارۀ توحید را نقل می‌کند.

فصل دوم رساله‌ای کوتاه است که نویسنده در این مبحث توحید را ادامه می‌دهد و به طور خلاصه به اسماء و صفات خداوند اشاره می‌کند.

باب دوم رساله دربردارندۀ شرح حال 81 نفر از مشایخ طریقت است. قشیری این باب را از ترجمۀ احوال ابراهیم ادهم آغاز می‌کند و با معرفی ابوعبدالله رودباری پایان می‌برد. قشیری هدف از آوردن این باب را چنین بیان می‌کند که وی با شرح و بیان سیرۀ گروهی از طبقات اول اهل طریقت می‌خواهد اصول و آداب و تعالیم حقیقی آنها را آشکار کند.

باب سوم در تفسیر الفاظ است. در این باب قشیری بنا به گفتۀ خودش اصطلاحاتی را برگزیده که مخصوص این گروه است و از آن معانی خاصی را اراده می‌کنند که دیگران از آن اطلاع ندارند.

 بخش پایانی و اصلی کتاب را 55 باب تشکیل می‌دهد که از نظر قشیری در تعالیم اهل طریقت اهمیت زیادی دارند. به نظر می‌رسد وی هر یک از این باب‌ها را مهم‌تر و تأثیرگذارتر از اصطلاحاتی دانسته که در فصل سوم کتاب بیان کرده است. در میان این باب‌ها، باب 52 با عنوان اثبات کرامات اولیا، ساختاری متفاوت از باب‌های دیگر دارد. این باب که بسیار طولانی‌تر از دیگر ابواب است، برخلاف دیگر ابواب با ذکر آیه یا حدیث آغاز نمی‌شود. وقایع و حکایاتی که در این باب نقل می‌شود مانند سایر حکایات عرفانی خارق عادت است که در بسیاری از متون دیگر بعد از الرساله نیز آورده شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

فهلوی نامه: مجموعه مقالات همایش سهروردی و احیای حکمت فهلوی

فهلوی نامه: مجموعه مقالات همایش سهروردی و احیای حکمت فهلوی

گروهی از نویسندگان به کوشش بابک عالیخانی

مقالات کتاب در هشت باب به ترتیب موضوعات عبارت‌اند از: حکمت اشراق، حکمت ایران باستان، حکمت چین و هند

صور خیال متعالیه: خوانش صدرایی اندیشه‌های صائب تبریزی

صور خیال متعالیه: خوانش صدرایی اندیشه‌های صائب تبریزی

محمود فتوحی

این کتاب خوانشی تطبیقی است میان اندیشه‌ها و ایماژهای شعری صائب تبریزی و آرای وجودگرایانۀ حکمت متعالی

دیگر آثار نویسنده

شرح جامع بر رساله قشیریه

شرح جامع بر رساله قشیریه

ابوالقاسم عبدالکریم ابن هوازن قشیری

رساله قشیریه اثر استاد عبدالکریم بن هوازن قشیری، یکی از مهم‌ترین کتب عرفان و تصوف در قرن 5 هجری است.